Therapeutic postural guide to fifth grade students
Keywords:
postural habits, disease prevention, health promotion, postural assessmentAbstract
This article presents the results obtained in the
design of a therapeutic guide to students from fifth
grade reflecting poor posture, with the purpose of
promoting the adoption of postural habits during
their school day.
The research was of a mixed nature; the population consisted of 30 fifth graders of School Luis Eduardo Romo in the village of Buesaquillo. To perform the analysis of information, instrument Postural Valuation in
School was applied, resulting in inadequate and constant postural habits such as: bent back, load and supported forces higher than 3kg, seated position taken most of the time at the school day.
Author Biographies
Eunice Yarce Pinzón, Universidad Mariana
Terapeuta Ocupacional; Especialista en Gestión para el Desarrollo Empresarial. Docente asesora de investigación, Universidad Mariana; integrante del grupo de investigación B.I.O.H. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Jesús Andrés Martínez Herrera
Terapeuta Ocupacional, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Karol Guisell Muñoz Enríquez
Terapeuta Ocupacional, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Imelda Villota Ramírez
Terapeuta Ocupacional, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Alberola, S., Pérez, I., Casares, I., Cano, A. y Andrés, J. (2010). Mochilas escolares y dolor de espalda en la población infantil. Rev Pediatr Aten Primaria, 12(3), 85-97. https://doi.org/10.4321/S1139-76322010000400002
Barría, R. y Méndez, F. (2014). Justicia social y justicia ocupacional en psiquiatría forense. Una perspectiva desde la terapia ocupacional. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 14(2), 161-172. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2014.35719
Castro, A. (2013). Posturas viciosas y su relación con patologías funcionales de la columna vertebral en los niños de sexto año “c” de educación básica de la Escuela Fiscal Liceo Juan Montalvo del Cantón Ambato periodo enero-junio 2012. (Trabajo de Grado). Ecuador.
Congreso de la Republica de Colommbia. (2005). Ley 949 del 2005. Diario Oficial. Bogotá. Espinoza-Navarro, O., Valle, S., Berrios, G.,
Horta, J., Rodríguez, H. y Rodríguez, M. (2009). Prevalencia de alteraciones posturales en niños de Arica-Chile. Efectos de un
programa de mejoramiento de la postura. Int. J. Morphol., 27(1), 25-30.
Goyes, D. (2012). Implementación de una propuesta en higiene postural desde terapia ocupacional para favorecer el desempeño escolar en los niños y niñas de segundo de primaria de la IEM Ciudad de Pasto. (Tesis de Pregrado). Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (1991). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Kendall, H. y Kendall, F. (1985). Músculos Pruebas y Funciones (2da. ed.). Barcelona: Wadsworth G.E. Editorial Jims.
Kielhofner, G. (2002). Modelo de la Ocupación Humana: Teoría y Aplicación (3ra. ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Martínez, O., Gairin, E. y Sallan, J. (2007). El desarrollo profesional de los docentes de secundaria incidencias de algunas variables personales y de actuación profesional. (Tesis de Doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona, España.
Miralles, R. (2002). Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Masson SA.
Ministerio de Salud. (1993). Resolución 8430 de 1993. Bogotá. Recuperado de http://www.dib.unal.edu.co/promocion/etica_res_8430_1993.pdf
Morán, F., Carrasco, M. y Merejildo, K. (2013). Influencia de la higiene postural en la presencia de escoliosis en escolares de 8 a 13 años. Escuela “Dr. Otto Arosemena Gómez”. (Trabajo de Grado). Universidad Estatal Península de Santa Elena, La Libertad, Ecuador.
Sancho, M. y Núñez, M. (2010). Las mochilas escolares y el dolor de espalda. Asociación Española de Pediatría. Recuperado de http://www.madridsalud. Es/tema s/ las_mochilas_escolares.php
Vidal, J., Borràs, P., Cantallops, J., Ponseti, X. y Palou, P. (2010). Propuesta de intervención para la prevención del dolor de espalda en el ámbito escolar. Trances, 2(6), 536-551.
Prieto, M. (2011). La Percepción Corporal y Espacial. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, (38), 1-8.
Rodríguez, P. (2006). Educación física y salud en primaria. Hacia una educación corporal, significativa y autónoma. Barcelona: INDE Publicaciones.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |