Education in the National Army of Colombia and post-conflict
Keywords:
educação militar, construção da paz, pós-conflitoAbstract
The text reflects on the pedagogical construction
in military education, essential for the exercise of
the rights and duties on the stage of post-conflict,
reconciliation and peace, considering the peace
process that is being carried out in Colombia, and they
are proposed some conceptual and methodological
elements as a contribution to peace building. The document assumes curriculum parameters of educational processes (Minerva
Plan) taking place in the context of the National Army of Colombia, poses
actions for teachers and soldiers who accept the challenge of leading projects
and activities for post-conflict, and suggests tasks that strengthen peaceful
coexistence and respect for human rights.
Author Biographies
Edwyn Ramírez Rubiano
Magíster en Docencia Universitaria, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Roberto Ramírez Bravo, Universidad de Nariño
Doctor en Didáctica de La Lengua y La Literatura; docente investigador y Decano de la Facultad de
Educación, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata.
Consejo Nacional de Política Económica y Social (CONPES). (2008). Política Nacional de Competitividad y Productividad 3527. Recuperado de www.mincit.gov.co/descargar.php?id=19810
Escuela Militar Cadetes General José María Córdova. (2009). Proyecto Educativo Institucional PEI. Recuperado de http://www.umng.edu.co/documents/10162/1b0631a6-b8c3-4b58-839e-f13d499c799f
Escuela Superior de Guerra de Colombia. (2000). La educación militar en una democracia en conflicto. Revista de las Fuerzas Armadas, 55(177).
Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico ¿Qué es y porque es importante?. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
Fuentes, C. (2012). La educación militar como agente de innovación. En: Atlas Comparativo de la Defensa en América Latina y Caribe. Buenos Aires: Red de Seguridad y Defensa de América Latina (RESDAL).
Gallegos, R. (1999). Educación Holista: Pedagogía del amor universal. México: Pax México.
Klepak, H. (2012). Formación y Educación Militar: Los futuros militares y la democracia. Buenos Aires: Red de Seguridad y Defensa de América Latina (RESDAL). Recuperado de http://www.resdal.org/educacion/educacion-militar.pdf
Martínez, R. (1999). El enfoque sociocultural en el estudio del desarrollo y la educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1(1), 16-37.
Ministerio de Defensa Nacional de Colombia. (2007). Proyecto de modernización y reestructuración de la Educación de las Fuerzas Armadas SEFA. Recuperado de
Ministerio de Defensa Nacional de Colombia. (2011). Política Integral de Seguridad y Defensa para la Prosperidad. Bogotá D.C.: Imprenta Nacional de Colombia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2006). Estudio comparado sobre evaluación de América y Europa. Oficina de Educación de la UNESCO para América Latina, Informe Mundial. Recuperado de http://www.unesco.cl/medios/biblioteca/documentos/estudio_comparado_sobre_evaluacion_docente_america_europa_comentarios_magaly_robalino.ppt -
Ruiz, F. (2012). La educación militar como agente de innovación. En: Atlas Comparativo de la Defensa en América Latina y Caribe. Buenos Aires: Red de Seguridad y Defensa de América Latina (RESDAL).
Thoreau, H. (1994). Del Deber de la Desobediencia Civil. Medellín: Lealon.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |