Calidad educativa, una reflexión desde la relación universidad, interculturalidad y territorio

Authors

  • Johnny Richard Estacio Gómez Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.fedumar10-1.art-11

Keywords:

calidad educativa, aseguramiento de la calidad, interculturalidad, territorio

Abstract

This reflection article is part of the preliminary study on the implementation of Quality Assurance Systems (SIAC) in high-quality accredited Higher Education Institutions (IES) in the Department of Nariño and their contributions in various areas, one of them being the academia-territory relationship. For this particular case, some reflections will be presented from Universidad Mariana as an accredited institution. The text addresses ontological and axiological aspects of educational quality from intercultural and territorial perspectives in the department of Nariño, specifically in the university environment. The manuscript familiarizes the reader with the institutional normative postulates in terms of quality and reflects on their relevance and significance in the academia-territory relationship. Likewise, it presents some conclusions within the framework of the implementation of internal quality assurance systems and their increasingly common practices in higher education institutions in Colombia.

 

Author Biography

Johnny Richard Estacio Gómez, Universidad Mariana

Magíster en Educación, Universidad de Nariño. Magíster en Pedagogía. Especialista en Docencia Universitaria, Universidad de Nariño. Especialista en Dirección de Empresas, Universidad de Asturias. Especialista en Alta Gerencia, Instituto Europeo de Posgrado. Licenciado en Música, Universidad de Nariño. Docente tiempo completo Universidad Mariana.

References

Araujo, J. (2019). No hay justicia social sin justicia cognitiva. https://insurgenciamagisterial.com/no-hay-justicia-social-sin-justicia-cognitiva/

Carmona, D. (2020). Glocalización, ¿el concepto para entender la nueva era del comercio global? https://www.areandina.edu.co/noticias/glocalizacion-el-concepto-para-entender-la-nueva-era-del-comercio-global

Decreto 1330 de 2019. (2019, 25 de julio). Presidencia de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/387348:Decreto-1330-de-julio-25-de-2019

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156), 192-207. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293

Fals-Borda, O. (2009). Cómo investigar la realidad para transformarla. Siglo del Hombre Editores. CLACSO.

Fullan, M. (2015). The new meaning of educational change (5th ed.). Teachers College Press.

García, R. y Wilches, J. A. (eds.). (2020). La educación superior en Colombia: retos y perspectivas en el siglo XXI. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Guerrero-Torres, L. A. (2019). Aseguramiento interno de la calidad: finalidades, dimensiones y organización. Editorial UNIMAR.

ISO. (2015). ISO 9001:2015 Quality management systems - Requirements. https://www.iso.org/standard/62085.html

Medina-Manrique, R., Carcausto, W. H. y Guzmán, E. E. (2022). Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: tendencias, ausencias y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 33-47. https://doi.org/10.35362/rie8714774 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8714774

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2021). Sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Sistema-de-Educacion-Superior/235585:Sistema-de-aseguramiento-de-la-calidad-de-la-educacion-superior

Naciones Unidas y CEPAL. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y El Caribe. Naciones Unidas.

Notiquilla TV. (2021). La escuela a la que volvamos debe enseñarnos a pensar, comunicar y amar: Julián De Zubiría. https://notiquillatv.com/la-escuela-a-la-que-volvamos-debe-ensenarnos-a-pensar-comunicar-y-amar-julian-de-zubiria/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Piamonte, M. y Palechor, L. (2011). Interculturalidad: logros y desafíos en el proceso de formación de maestros/as indígenas del suroccidente colombiano. Nómadas (Col), (34), 109-118.

Umaña, P. A. y Gaviria, J. A. (2018). Estructuración del Sistema de Aseguramiento Interno de la Calidad de la Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:159276161

How to Cite

Estacio Gómez, J. R. (2023). Calidad educativa, una reflexión desde la relación universidad, interculturalidad y territorio. Fedumar Pedagogí­a Y Educación, 10(1), 118–125. https://doi.org/10.31948/rev.fedumar10-1.art-11

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-12-12