Fortalecimiento de la enseñanza del idioma inglés a través del enfoque natural en estudiantes de grado primero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.fedumar10-1.art-3

Keywords:

fortalecimiento, enseñanza, enfoque natural

Abstract

The main objective of the research project was to improve the teaching of the English language through the natural approach, to achieve this, an identification of the learning level and the needs of the students was carried out, in this way, it was sought that the learning of the language be more meaningful. It was through a qualitative study with a social critical approach supported by a type of action research (AR), applied to 40 first grade students (23 girls and 17 boys). In addition, information gathering techniques such as participant observation, diagnostic workshop and evaluative workshop were taken into account, as instruments: diagnostic workshop guide, field diary and evaluative workshop guide.  The results obtained show as a positive aspect that all students know and differentiate some topics, however, there are other topics in which they have difficulty. Once the results were analyzed, some authors were sought to support the research and thus program activities according to the objectives set, to strengthen learning, motivation and teamwork; different strategies were applied such as games, dialogues, stories, memorabilia, songs, and scenic representation, accompanied by the teacher; these processes served as support to systematize the whole process. This type of work is important because it allows the ways of teaching to be continually renewed, due to the changes that may arise in the student population, in this way, it is considered that the skills in speaking and listening to the English language can be improved.

Author Biographies

Gabriela Alexandra Arciniegas Romero

Universidad Mariana. Licenciada en Educación Básica Primaria.

Diana Marisol Palma Cuasés

Universidad Mariana. Licenciada en Educación Básica Primaria.

María Katherine Rosero Hernández

Universidad Mariana. Licenciada en Educación Básica Primaria.

References

Badilla, L. (2006). Fundamentos del paradigma cualitativo en la investigación educativa. Pensar en Movimiento, Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 4(1), 42-51. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v4i1.411 DOI: https://doi.org/10.15517/pensarmov.v4i1.411

Bohórquez-Alba, M. Y. y Rincón-Moreno, Y. A. (2018). La expresión oral: estrategias pedagógicas para su fortalecimiento [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, UPTC]. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2345

Calderón-Mejía, A. (2022). Experiencias de autoformación: los docentes que enseñan inglés en primaria en los grados tercero, cuarto y quinto de algunos colegios de Manizales y Villamaría [Tesis de Maestría, Universidad de Caldas]. https://repositorio.ucaldas.edu.co/handle/ucaldas/17816

Calle-López, M. E. (2022). Estrategias de enseñanza de vocabulario en inglés que utilizan tres profesoras del nivel secundaria en un colegio público de Piura: un estudio de caso. Universidad de Piura [Tesis de Pregrado, Universidad de Piura]. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/5555

Chamorro, E. (2020). Curiosidad e interés por aprender en los estudiantes en el aula de clase [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7755/1/T3342-MINE-Chamorro-Curiosidad.pdf

Cortés, L. A., Herrera, L. V. y Vargas, P. A. (2019). Enseñanza del idioma inglés para el aprendizaje significativo en niños de preescolar: Una propuesta desde la expresión oral en el colegio Maranatha de Zipaquirá, Cundinamarca [Tesis de Pregrado, Corporación Universitaria Adventista]. http://repository.unac.edu.co/bitstream/handle/11254/1032/Proyecto%20de%20Grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje de Inglés. https://www.englishtimevalle2020.com/wp-content/uploads/2020/10/DBA-TRANSICIO%CC%81N-Y-PRIMARIA.pdf

Palacios-Chávez, J. G. y Bravo-Barrezueta, S. L. (2022). Materiales didácticos para la enseñanza del idioma inglés en los estudiantes de cuarto de educación básica de la Unidad Educativa Libertad 2021. Polo del Conocimiento, 7(5), 40-52.

Pérez, G. Figueroa, C., Osorio, E. J. y Pinto, R. M. (2018). Estrategias lúdicas para la enseñanza del inglés en niños del nivel de Transición del colegio Horacio Muñoz de la ciudad de Medellín, año 2018 (Tesis de Pregrado, Corporación Universitaria Adventista). http://repository.unac.edu.co/handle/11254/909

Ramírez, L. E., Arcila, A., Buriticá, L. E. y Castrillón, J. (2004). Paradigmas y modelos de investigación. Guía didáctica y módulo (2.a ed.). Fundación Universitaria Luis Amigó.

Ramos, M. (2019). Importancia de la motivación en el proceso educativo de Enseñanza-Aprendizaje [Tesis de Maestría, Universitat Jaume]. https://n9.cl/dpgggj

Ruiz, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5.a ed.). Universidad de Deusto, Bilbao.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.

Tibanta, K. A., Cortés, L. L. y Zapata, K. T. (2020). Implementación de estrategias de enseñanza del inglés para un aula monodocente del grado primero, en el colegio Sagrada Familia Aldea Pablo VI [Tesis de Pregrado, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/8316

Valenzuela, M. J., Romero, K., Vidal-Silva, C. y Philominrai, A. (2016). Factores que influyen en el aprendizaje del idioma inglés de nivel inicial en una universidad chilena. Formación Universitaria, 9(6), 63-72. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000600006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000600006

Vera, E. y Árias, L. D. (2008). Desarrollo de estrategias en el aprendizaje del inglés mediante un juego interactivo: A Journey to Britannia. Folios, Revista de la Facultad de Humanidades, (28), 120-136. https://doi.org/10.17227/01234870.28folios120.136 DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.28folios120.136

Vidal-Ledo, M. y Rivera, N. (2007). Investigación-acción. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 21(4).

Williams, M. S., Loor-Fernández, M. N., Carrera, G. W., Véliz, F. M. y Congo, R. (2018). Recursos didácticos audiovisuales y su impacto en el aprendizaje del idioma inglés. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(1), 37-54.

How to Cite

Arciniegas Romero, G. A., Palma Cuasés, D. M., Rosero Hernández, M. K., & Villacrez Oliva, M. V. (2024). Fortalecimiento de la enseñanza del idioma inglés a través del enfoque natural en estudiantes de grado primero. Fedumar Pedagogí­a Y Educación, 10(1), 33–46. https://doi.org/10.31948/rev.fedumar10-1.art-3

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-01-25