La competencia expresiva corporal en la enseñanza de la educación física a través de la danza en los estudiantes de segundo grado del Liceo Ronditas de San Juan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.fedumar10-1.art-1

Keywords:

Educación física, competencia expresiva corporal, danza nariñense

Abstract

The main objective of the research project was to develop corporal expressive competence in second grade students, therefore, it sought to identify characteristics of corporal expressive competence present in them and then design a pedagogical proposal that allows strengthening it. This project was carried out through a qualitative study with a critical social approach supported by a type of action research (AI), applied to 15 primary school students (9 girls and 6 boys). In addition, participant observation was taken into account as a data collection technique and the field diary as an instrument. The results obtained show within the population to work that 47% of students have difficulty in laterality also in gestural communication and expression of emotions, but thanks to the pedagogical proposal that was developed and applied, it was possible to incorporate playful pedagogical activities in in which the students experienced different moments that allowed them to strengthen bodily, facial and communication skills and abilities within a space of fun and outside the conventional.

Author Biographies

Dania Fernanda López Cueltán

Licenciada en Educación Básica Primaria, Universidad Mariana.

Maria Victoria Villacréz Oliva, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana. Licenciada en Ciencias Naturales, Universidad de Nariño. Asesora de la investigación.

References

Bermúdez-Torres, C. y Sáenz-López, P. (2019). Emociones en educación física: una revisión bibliográfica. Retos, nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 597-603. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.70447

Cristancho, L. F., Toro, J. S. y Durán, C. (2022). Neuromarketing: los sentidos como oportunidad de potencializar la industria textil en Colombia [Trabajo de Especialización, Universidad EAN]. http://hdl.handle.net/10882/11993

García, E. (2018). La comunicación gestual. Teoría de la mente y neuronas espejo. Anales Ranm, 2(135), 22-33. https://doi.org/10.32440/ar.2018.135.02.supl01.art02

Garzón-Palomino, Y. A. (2018). Afianzamiento de la lateralidad mediante la expresión corporal [Tesis de Pregrado, Universidad Libre]. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/17617

Juajibioy, H., Oviero, J. A., Huertas, H. D., Gallego, N. S., Gómez, F. C. y Bernal, O.A. (2022). Investigar e innovar en ambientes diversos con sustento en el desarrollo humano sostenible. Editorial UNIMAR. https://doi.org/10.31948/editorialunimar.172

Luna, J. L. y Pérez, J. S. (2019). Guía para el desarrollo de la expresión corporal en la clase de educación física, en estudiantes de 7 a 9 años del Liceo Campestre Crecer [Tesis de Pregrado, Universidad del Valle]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/entities/publication/6f9f7a2f-d127-4f3b-ac4a-db3f1c3149d0

Maigual, A. J., Bucheli, M. C. y Villacrez, M. V. (2020). Runaykachay de ser pastuso: hacia el fortalecimiento de la identidad cultural. Revista Fedumar, Pedagogía y Educación, 7(1), 151-169. https://doi.org/10.31948/10.31948/rev.fedumar7-1.art10

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Documento N°. 15. Orientaciones Pedagógicas para la Educación Física Recreación y Deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf

Martínez, A. E. y Martínez, W. A. (2017). Análisis correlacional entre educación física y danza contemporánea para fortalecer la competencia expresiva corporal [Tesis de Pregrado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/5945

Ortiz, A., Jiménez, I. y Priego, J. I. (2022). Validez y reproducibilidad de una rúbrica para el análisis de la expresividad en la danza. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (45), 943-952. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91197

Paiz-Varela, R. (2020). Comienzo y origen de la filosofía: el asombro. Revista Ciencia Multidisciplinaria Cunori, 4(2), 163-170. https://doi.org/10.36314/cunori.v4i2.141

Porras, M. y Salazar, P. (2017). La danza como medio de rescate de la identidad cultural [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Cotopaxi]. http://repositorio.utc.edu.ec/bitstream/27000/3939/1/T-UTC-0375.pdf

Ramírez, L. E., Arcila, A., Buriticá, L. E. y Castrillón, J. (2004). Paradigmas y modelos de investigación. Guía didáctica y módulo (2.a ed.). Fundación Universitaria Luis Amigó.

Rodríguez, S., García, N., Herráiz, D., Prieto, M., Martínez, M., Picazo, S. M., Castro, I. y Bernal, S. (2010). Métodos de investigación en educación especial. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/97/o/IA._Madrid.pdf

Saiz-Colomina, P., Giménez-Meseguer, J., García-Martínez, S. y Ferriz-Valero, A. (2021). Beneficios de la danza sobre las habilidades sociales y emocionales en Educación Física en la etapa de Educación Primaria. Un análisis cualitativo. Revista Electrónica Transformar, 2(4), 35-46.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf

Vera, A. y Jara-Coatt, P. A. (2017). El paradigma sociocrítico y su contribución al prácticum en la formación inicial docente. https://www.researchgate.net/publication/353830474_El_paradigma_socio_critico_y_su_contribucion_al_Practicum_en_la_formacion_inicial_docente

Zapateiro, J., Poloche, S. y Camargo, L. (2018). Orientación espacial: una ruta de enseñanza y aprendizaje centrada en ubicaciones y trayectorias. Revistas Universidad Pedagógica Nacional, (43), 119-136. https://doi.org/10.17227/ted.num43-8654

How to Cite

López Cueltán, D. F., & Villacréz Oliva, M. V. (2023). La competencia expresiva corporal en la enseñanza de la educación física a través de la danza en los estudiantes de segundo grado del Liceo Ronditas de San Juan. Fedumar Pedagogí­a Y Educación, 10(1), 9–25. https://doi.org/10.31948/rev.fedumar10-1.art-1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-12-12