The meaning of life as a route to happiness
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.fedumar10-1.art-15Keywords:
self-awareness, happiness, meaning of lifeAbstract
The present work constitutes a reflection on the question about the meaning of life, a question that has been a constant from various theoretical positions, with the purpose of giving answers to questions of an existential order. The article Talking about the meaning of life, by Jean Grondin, was taken as a starting point. In addition, 24 bibliographical references were consulted, from which the initial thesis that the meaning of life is a permanent individual and subjective construction was confirmed, which extends to the collective, and which is based on the discovery of the directionality of things and the ability to appropriate the resources available. So this construct is understood as a way to achieve happiness, as a goal of human beings. It is concluded that finding meaning in our life implies taking responsibility for our own existence.
Author Biographies
Gloria Marlen Aldana de Becerra, Fundación Universitaria del Área Andina
Estudiante de doctorado, Universidad de Baja California. Magíster en Educación y Desarrollo Social, Universidad Pedagógica Nacional. Especialista en Teorías, Métodos y Técnicas de Investigación Social, Universidad Pedagógica Nacional. Especialista en Docencia Universitaria, Corporación Universitaria Iberoamericana. Psicóloga, Universidad INCCA de Colombia. Investigadora independiente.
Hernando Muñoz Muñoz , Institución Educativa María Auxiliadora, Dos Quebradas
Doctor en Educación, Universidad de Baja California. Magíster en Comunicación Educativa, Universidad Tecnológica de Pereira. Docente Institución Educativa María Auxiliadora, Dos Quebradas – Risaralda (Colombia).
References
Alarcón, R. (2015). La idea de la felicidad. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 5(1), 6-9. https://doi.org/10.18259/acs.2015002 DOI: https://doi.org/10.18259/acs.2015002
Anatrella, T. (1994). Contra la Sociedad Depresiva. Editorial Sal Terrae.
Avellar, T., Veloso, V., Salvino, E. y Bandeira, L. (2017). La percepción de sentido de la vida en el ciclo vital: una perspectiva temporal. Revista Avances en Psicología Latinoamericana, 35(2), 375-386. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.3728 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.3728
Bourdieu, P. (1986). The forms of Capital. En J. G. Richardson. Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241-258). Greenwood.
Cabello, P. (2000). El Sentido de la Vida. Pharos, Arte, Ciencia y Tecnología, 7(2), 94-99. https://www.redalyc.org/pdf/208/20807211.pdf
Caldera, L. (2007). La felicidad como vocación y sus implicaciones para la educación [Ponencia]. Retos del asesoramiento psicológico. Propuestas presentadas en las Jornadas Aniversarias del Centro de Asesoramiento Psicológico y Desarrollo Humano (CADH), junio 2007. https://sib.ucab.edu.ve/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=232286&shelfbrowse_itemnumber=778894
Capdevielle, J. (2014). Capital social: debates y reflexiones en torno a un concepto polémico. Revista de Sociologia e Política, 22(51), 3-14. https://doi.org/10.1590/1678-987314225101 DOI: https://doi.org/10.1590/1678-987314225101
Castro, C. (s.f.). El vacío existencial en estudiantes universitarios. https://www.academia.edu/12567454/El_Vac%C3%ADo_Existencial_en_Estudiantes_Universitarios
Cerón-Martínez, A. U. (2019). Habitus, campo y capital. Lecciones teóricas y metodológicas de un sociólogo bearnés. Cinta de Moebio, (66), 310-320. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2019000300310 DOI: https://doi.org/10.4067/s0717-554x2019000300310
Chan, G. I., Druet, N. V. y Sevilla, D. E. (2020). Sentido de vida y establecimiento de metas en estudiantes de bachillerato. ACADEMO (Asunción), 7(1), 22-32. https://doi.org/10.30545/academo.2020.ene-jun.3 DOI: https://doi.org/10.30545/academo.2020.ene-jun.3
Correa, C. y Serna, K. L. (2022). Jóvenes en extraedad frente a su proceso educativo: cultivando un camino con sentido. Psicoespacios, 16(28), 1-16. https://doi.org/10.25057/21452776.1460 DOI: https://doi.org/10.25057/21452776.1460
D'Angelo, O. (2002). Sentido de vida, sociedad y proyectos de vida. En Ética y Sociedad. Editorial Félis Varela.
Fowler, W. y Zavaleta, E. (2013). El pensamiento de Pierre Bourdieu: apuntes para una mirada arqueológica. Revista de Museología Kóot, 3(4), 117-135. https://doi.org/10.5377/koot.v0i4.2253 DOI: https://doi.org/10.5377/koot.v0i4.2253
Frankl, V. (1991). El hombre en busca de sentido. Herder.
Freyre, M. L. (2013). El capital social. Alcances teóricos y su aplicación empírica en el análisis de políticas públicas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 24(47), 95-118.
Garagalza, L. (2012). Jean Grondin: Hermenéutica, sentido y mundos de vida. Utopía y Praxis Latinoamericana, 17(56), 5-6.
Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Editorial Kairós.
González, J. (2018). Una pasión inútil. Muerte y libertad en la obra filosófica de Jean-Paul Sartre (2.a ed.). https://www.researchgate.net/publication/327646114_Una_Pasion_Inutil_Muerte_y_Libertad_en_la_Obra_Filosofica_de_Jean-Paul_Sartre
Grondin, J. (2012). Hablar del sentido de la vida. Utopía y Praxis Latinoamericana, 17(56), 71-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=279/27921998008
Gutiérrez, A. B. (2004). Acerca del capital social como herramienta de análisis. Reflexiones teóricas en torno a un análisis de caso [Ponencia]. VI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. https://cdsa.aacademica.org/000-045/10.pdf
López, I. (2018). Un modelo de orientación vocacional para jóvenes de preparatoria basado en el autoconocimiento y el sentido de vida [Tesis de Pregrado, Universidad Iberoamericana Ciudad de México]. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/2813313
Martínez, E. (2013). Manual de Psicoterapia con enfoque logoterapéutico. Manual Moderno.
Moccia, S. (2016). Felicidad en el trabajo. Papeles del Psicólogo, 37(2), 143-151.
Puig, M. A. (2019). Descubre tu talento [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Eb2B3mJm2ZE
Urquijo, M. J. (2014). La teoría de las capacidades en Amartya Sen. EDETANIA, 46, 63-80.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fedumar Pedagogía y Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Fedumar Pedagogía y Educación es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)