Conceptualizing the social brain. A Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Biumar7-1-art1

Keywords:

cerebro, neurociencia social, cognición, emociones

Abstract

The aim of this article was to conduct a systematic review of the development of the concept of the social brain over time. This review was conducted through an exhaustive bibliographic search of several scientific databases containing publications on the social brain. It should be noted that the social brain has been the subject of studies from different fields of knowledge. First, the brain was studied individually; later, the study of the interaction between one brain and another, even between groups of people, was initiated. On the other hand, technological advances, such as the accessibility of a scientific database, have brought about an incredible change in social and cultural structures in record time. It is expected that there will be further advances in the different branches of neuroscience that can shed light on the concept of the social brain. In conclusion, the social brain is considered fundamental to the understanding of social behavior because it is related to the ability of human beings to interact with other individuals, to communicate, and to experience different types of affection and approaches with other people in the environment. Thus, the social brain allows us to understand social phenomena and social interaction because it makes it possible to determine how people attribute mental states to themselves and to others to predict how others behave.

Author Biography

Ginna Marcela Ardila Villareal, Universidad Mariana

Especialista en Neuropsicopedagogía. Docente Universidad Mariana.

References

Acedo-Carmona, C., & Gomila, A. (2016). A critical review of Dunbar's social brain hypothesis. Revista Internacional de Sociología 74(3), e037. https://doi.org/10.3989/ris.2016.74.3.037

Altuna, B. (2018). Empatía y moralidad. Dimensiones psicológicas y filosóficas de una relación compleja. Revista de Filosofía (Madrid), 43(2), 245-262 https://doi.org/10.5209/RESF.62029

Ardila, R. (2021). Psicología evolucionista. Tomando en serio a Darwin. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 45(177), 980-988. https://doi.org/10.18257/raccefyn.1470

Austin, J. (2003). Transactive Memory in Organizational Groups: The Effects of Content, Consensus, Specialization, and Accuracy on Group Performance. The Journal of applied psychology, 88(5), 866-878. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.866

Campos, A. (2012). Neurociencia Educacional: Enseñando desde un nuevo concepto de aprendizaje. Child Development Lab Idea. https://educared.fundaciontelefonica.com.pe/wp-content/uploads/2021/06/Neurocienciaeducacional-nuevo-concepto-de-aprendizaje.pdf

Escudero, J. (2019). Neurociencia cognitiva social: El abordaje de la sociedad desde el funcionamiento neurocognitivo: Neurociencia cognitiva social: el abordaje de la sociedad desde el funcionamiento neurocognitivo. Psicogente, 22(41), 1-2. https://doi.org/10.17081/psico.22.42.3547

Gantiva, C., Cendales, R., Díaz, M. y González, Y. (2020). Reacciones musculares faciales ante imágenes con diferente contenido social. Un índice fisiológico de empatía afectiva. Interdisciplinaria, 37(1), 1-22. https://doi.org/10.16888/interd.2020.37.1.1

Gómez, M. E. y Román, F. (2021). Desarrollo de la teoría de la mente en niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. Tesis Psicológica, 16(1), 54-71. https://doi.org/10.37511/tesis.v16n1a3

Herrera, L. (2019). Procesamiento Cerebral del Lenguaje: Historia y evolución teórica. Fides et Ratio 17(17), 101-130. http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v17n17/v17n17_a07.pdf

Holland, A., O'Connell, G., & Dziobek, I. (2021). Facial mimicry, empathy, and emotion recognition: A meta-analysis of correlations. Cognition and Emotion, 35(1), 150-168. https://doi.org/10.1080/02699931.2020.1815655

Morandín, F. (2019). La hipótesis del marcador somático y la neurobiología de las decisiones. Escritos de Psicología, 12(1), 20-29. https://doi.org/10.5231/psy.writ.2019.1909

Muñoz, J., De Lorenzi, M., Montoya, M., Quiroga,L., Rendon, M., De Souza, V., Llerena, C. y Vera, M. (2022). Habilidades de teoría de la mente y de comprensión de verbos mentalistas en niños con desarrollo evolutivo normativo. Ciencias Psicológicas, 16(1), e-2444. https://doi.org/10.22235/cp.v16i1.2444

Oliveira, J., Luchini, D., Lange, L., Marcon, G. y Soares, G. (2020). Comunicación y salud mental: Características relacionadas con la empatía en médicas y médicos del primer nivel de atención en Chapecó, Santa Catarina, Brasil. Salud Colectiva, 16(20), 1-13. https://doi.org/10.18294/sc.2020.3034

Osorio, D., Yaguma, N. y Montenegro, C. (2018). Inteligencia emocional en el aula-Etapa preescolar [Tesis de pregrado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Reponame. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7527

Puma, M. (2021). La neurociencia y el repensar neurofilosófico en la solución del problema cuerpo-mente. Revista de Neuro-Psiquiatría, 84(3), 205-218. https://doi.org/10.20453/rnp.v84i3.4036

Rubia, F. (2019). La teoría de la mente-Anales RANM. Anales de la Real Academia Nacional de Medicina de España, 135(02), 141-145 https://doi.org/10.32440/ar.2018.135.02.rev05

Sánchez, C. (2016). Historia de la neurociencia: El conocimiento del cerebro y la mente desde una perspectiva interdisciplinar. Ideas y Valores, 65(160), 266-277. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v65n160.53729

Sánchez-Manzanares, M., Rico, R., Gil, F. y Martín, R. (2006). Memoria transactiva en equipos de toma de decisiones: Implicaciones para la efectividad de equipo. Psicothema, 18(4), 750-756. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8372/8236

Santamaría, J. (2021). Liderazgo de equipos virtuales: Estudio bibliométrico. Tendencias, 22(2), 349-370. https://doi.org/10.22267/rtend.212202.180

Servín, H., García, A., Pérez, A., Arceo, M., Rodríguez, S., Jaimes, M., Díaz, H., & Salgado, J. (2020). Neuronas en espejo. Otra forma de aprendizaje para el ser humano. Revisión sistemática de la literatura. Medicina e Investigación Universidad Autónoma del Estado de México, 8(1), 42-48. https://medicinainvestigacion.uaemex.mx/article/view/18831

Vega, N. y Villegas, G. (2021). Aportaciones de la neurociencia cognitiva y el enfoque multisensorial a la adquisición de segundas lenguas en la etapa escolar. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 32(21), 1-20. https://www.redalyc.org/journal/921/92165031012/html/

Wright, D. (2018). La ciencia cognitiva corporeizada: Una perspectiva para el estudio de los lenguajes visuales. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 6(16), 73-88. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.63364

Zabala, M., Richard's, M., Breccia, F. y López, M. (2018). Relaciones entre empatía y teoría de la mente en niños y adolescentes. Pensamiento Psicológico, 16(2), 47-57. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI16-2.retm

How to Cite

Ardila Villareal, G. M. (2023). Conceptualizing the social brain. A Systematic Review. Revista Biumar, 7(1), 8–17. https://doi.org/10.31948/Biumar7-1-art1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-12-12

Issue

Section

Artículos