Conceptualizing the social brain. A Systematic Review
DOI:
https://doi.org/10.31948/Biumar7-1-art1Keywords:
cerebro, neurociencia social, cognición, emocionesAbstract
The aim of this article was to conduct a systematic review of the development of the concept of the social brain over time. This review was conducted through an exhaustive bibliographic search of several scientific databases containing publications on the social brain. It should be noted that the social brain has been the subject of studies from different fields of knowledge. First, the brain was studied individually; later, the study of the interaction between one brain and another, even between groups of people, was initiated. On the other hand, technological advances, such as the accessibility of a scientific database, have brought about an incredible change in social and cultural structures in record time. It is expected that there will be further advances in the different branches of neuroscience that can shed light on the concept of the social brain. In conclusion, the social brain is considered fundamental to the understanding of social behavior because it is related to the ability of human beings to interact with other individuals, to communicate, and to experience different types of affection and approaches with other people in the environment. Thus, the social brain allows us to understand social phenomena and social interaction because it makes it possible to determine how people attribute mental states to themselves and to others to predict how others behave.
Author Biography
Ginna Marcela Ardila Villareal, Universidad Mariana
Especialista en Neuropsicopedagogía. Docente Universidad Mariana.
References
Acedo-Carmona, C., & Gomila, A. (2016). A critical review of Dunbar's social brain hypothesis. Revista Internacional de Sociología 74(3), e037. https://doi.org/10.3989/ris.2016.74.3.037
Altuna, B. (2018). Empatía y moralidad. Dimensiones psicológicas y filosóficas de una relación compleja. Revista de Filosofía (Madrid), 43(2), 245-262 https://doi.org/10.5209/RESF.62029
Ardila, R. (2021). Psicología evolucionista. Tomando en serio a Darwin. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 45(177), 980-988. https://doi.org/10.18257/raccefyn.1470
Austin, J. (2003). Transactive Memory in Organizational Groups: The Effects of Content, Consensus, Specialization, and Accuracy on Group Performance. The Journal of applied psychology, 88(5), 866-878. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.866
Campos, A. (2012). Neurociencia Educacional: Enseñando desde un nuevo concepto de aprendizaje. Child Development Lab Idea. https://educared.fundaciontelefonica.com.pe/wp-content/uploads/2021/06/Neurocienciaeducacional-nuevo-concepto-de-aprendizaje.pdf
Escudero, J. (2019). Neurociencia cognitiva social: El abordaje de la sociedad desde el funcionamiento neurocognitivo: Neurociencia cognitiva social: el abordaje de la sociedad desde el funcionamiento neurocognitivo. Psicogente, 22(41), 1-2. https://doi.org/10.17081/psico.22.42.3547
Gantiva, C., Cendales, R., Díaz, M. y González, Y. (2020). Reacciones musculares faciales ante imágenes con diferente contenido social. Un índice fisiológico de empatía afectiva. Interdisciplinaria, 37(1), 1-22. https://doi.org/10.16888/interd.2020.37.1.1
Gómez, M. E. y Román, F. (2021). Desarrollo de la teoría de la mente en niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. Tesis Psicológica, 16(1), 54-71. https://doi.org/10.37511/tesis.v16n1a3
Herrera, L. (2019). Procesamiento Cerebral del Lenguaje: Historia y evolución teórica. Fides et Ratio 17(17), 101-130. http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v17n17/v17n17_a07.pdf
Holland, A., O'Connell, G., & Dziobek, I. (2021). Facial mimicry, empathy, and emotion recognition: A meta-analysis of correlations. Cognition and Emotion, 35(1), 150-168. https://doi.org/10.1080/02699931.2020.1815655
Morandín, F. (2019). La hipótesis del marcador somático y la neurobiología de las decisiones. Escritos de Psicología, 12(1), 20-29. https://doi.org/10.5231/psy.writ.2019.1909
Muñoz, J., De Lorenzi, M., Montoya, M., Quiroga,L., Rendon, M., De Souza, V., Llerena, C. y Vera, M. (2022). Habilidades de teoría de la mente y de comprensión de verbos mentalistas en niños con desarrollo evolutivo normativo. Ciencias Psicológicas, 16(1), e-2444. https://doi.org/10.22235/cp.v16i1.2444
Oliveira, J., Luchini, D., Lange, L., Marcon, G. y Soares, G. (2020). Comunicación y salud mental: Características relacionadas con la empatía en médicas y médicos del primer nivel de atención en Chapecó, Santa Catarina, Brasil. Salud Colectiva, 16(20), 1-13. https://doi.org/10.18294/sc.2020.3034
Osorio, D., Yaguma, N. y Montenegro, C. (2018). Inteligencia emocional en el aula-Etapa preescolar [Tesis de pregrado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Reponame. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7527
Puma, M. (2021). La neurociencia y el repensar neurofilosófico en la solución del problema cuerpo-mente. Revista de Neuro-Psiquiatría, 84(3), 205-218. https://doi.org/10.20453/rnp.v84i3.4036
Rubia, F. (2019). La teoría de la mente-Anales RANM. Anales de la Real Academia Nacional de Medicina de España, 135(02), 141-145 https://doi.org/10.32440/ar.2018.135.02.rev05
Sánchez, C. (2016). Historia de la neurociencia: El conocimiento del cerebro y la mente desde una perspectiva interdisciplinar. Ideas y Valores, 65(160), 266-277. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v65n160.53729
Sánchez-Manzanares, M., Rico, R., Gil, F. y Martín, R. (2006). Memoria transactiva en equipos de toma de decisiones: Implicaciones para la efectividad de equipo. Psicothema, 18(4), 750-756. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8372/8236
Santamaría, J. (2021). Liderazgo de equipos virtuales: Estudio bibliométrico. Tendencias, 22(2), 349-370. https://doi.org/10.22267/rtend.212202.180
Servín, H., García, A., Pérez, A., Arceo, M., Rodríguez, S., Jaimes, M., Díaz, H., & Salgado, J. (2020). Neuronas en espejo. Otra forma de aprendizaje para el ser humano. Revisión sistemática de la literatura. Medicina e Investigación Universidad Autónoma del Estado de México, 8(1), 42-48. https://medicinainvestigacion.uaemex.mx/article/view/18831
Vega, N. y Villegas, G. (2021). Aportaciones de la neurociencia cognitiva y el enfoque multisensorial a la adquisición de segundas lenguas en la etapa escolar. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 32(21), 1-20. https://www.redalyc.org/journal/921/92165031012/html/
Wright, D. (2018). La ciencia cognitiva corporeizada: Una perspectiva para el estudio de los lenguajes visuales. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 6(16), 73-88. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.63364
Zabala, M., Richard's, M., Breccia, F. y López, M. (2018). Relaciones entre empatía y teoría de la mente en niños y adolescentes. Pensamiento Psicológico, 16(2), 47-57. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI16-2.retm
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Biumar es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)