Human development and interdisciplinarity: A systematization from lived experience
DOI:
https://doi.org/10.31948/rb.v9i1.4910Keywords:
human development, interdisciplinary practice, community well-being, psychosocial intervention, professional training, childhood and adolescence, comprehensive care, Oratorio Centro Juvenil Proyección Social San Juan BoscoAbstract
Interdisciplinary practice has been established as a pedagogical and social model that enables the convergence of multiple fields of knowledge within a single space of action. Through the Oratorio Centro Juvenil Proyección Social San Juan Bosco, students from diverse disciplines address social issues from a comprehensive perspective that prioritizes human development. This formative experience generates tangible well-being for both beneficiaries and practitioners, while strengthening a sense of belonging and community commitment. The recognition awarded by ‘Correo del Sur’ as the most outstanding social entity of 2024 highlights the significance of this work. This article presents a systematization of the experience from an interdisciplinary perspective, emphasizing the contributions of psychology, social work, occupational therapy, early childhood education, and other professions to the well-being of children, adolescents, adults, and older adults.
Author Biographies
Héctor Alexander Arcos Caicedo, Universidad Mariana
Psicólogo, maestrante de intervención psicológica en niños y adolescentes, Coordinador de Área de Desarrollo Humano de la Vicerrectoría de Desarrollo Humano Integral.
Stephanie Yulieth Arciniegas Muñoz, Universidad Mariana
Estudiante del programa de Psicología, Universidad Mariana.
References
Acevedo, L. y Vidal, E. H. (2019). La familia, la comunicación humana y el enfoque sistémico en su relación con la esquizofrenia. MEDISAN, 23(1), 131-145.
Carrera, B. y Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: Enfoque sociocultural. Educere, 5(13), 41-44. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35601309
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE.
Martínez, M. (2009). Dimensiones básicas de un desarrollo humano integral. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 8(23), 119-138. https://doi.org/10.4067/S0718-65682009000200006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682009000200006
Méndez, J., Padrón, A. y Andrade, C. (2024). La pedagogía de la alteridad y el cuidado de sí en el Sistema Preventivo de Don Bosco. Utopía y Praxis Latinoamericana, 29(106), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.12602093
Ocampo-López, J. (2008). Paulo Freire y la pedagogía del oprimido. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (10), 57-72.
Sáenz, F. G. (2015). El sistema preventivo de Don Bosco a la luz del enfoque histórico-cultural. En Las raíces y presencia de Don Bosco hoy (pp. 45-60). Universidad Politécnica Salesiana.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Héctor Alexander Arcos Caicedo, Stephanie Yulieth Arciniegas Muñoz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Biumar es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)



