Human development and interdisciplinarity: A systematization from lived experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rb.v9i1.4910

Keywords:

human development, interdisciplinary practice, community well-being, psychosocial intervention, professional training, childhood and adolescence, comprehensive care, Oratorio Centro Juvenil Proyección Social San Juan Bosco

Abstract

Interdisciplinary practice has been established as a pedagogical and social model that enables the convergence of multiple fields of knowledge within a single space of action. Through the Oratorio Centro Juvenil Proyección Social San Juan Bosco, students from diverse disciplines address social issues from a comprehensive perspective that prioritizes human development. This formative experience generates tangible well-being for both beneficiaries and practitioners, while strengthening a sense of belonging and community commitment. The recognition awarded by ‘Correo del Sur’ as the most outstanding social entity of 2024 highlights the significance of this work. This article presents a systematization of the experience from an interdisciplinary perspective, emphasizing the contributions of psychology, social work, occupational therapy, early childhood education, and other professions to the well-being of children, adolescents, adults, and older adults.

Author Biographies

Héctor Alexander Arcos Caicedo, Universidad Mariana

Psicólogo, maestrante de intervención psicológica en niños y adolescentes, Coordinador de Área de Desarrollo Humano de la Vicerrectoría de Desarrollo Humano Integral.

Stephanie Yulieth Arciniegas Muñoz, Universidad Mariana

Estudiante del programa de Psicología, Universidad Mariana.

References

Acevedo, L. y Vidal, E. H. (2019). La familia, la comunicación humana y el enfoque sistémico en su relación con la esquizofrenia. MEDISAN, 23(1), 131-145.

Carrera, B. y Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: Enfoque sociocultural. Educere, 5(13), 41-44. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35601309

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE.

Martínez, M. (2009). Dimensiones básicas de un desarrollo humano integral. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 8(23), 119-138. https://doi.org/10.4067/S0718-65682009000200006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682009000200006

Méndez, J., Padrón, A. y Andrade, C. (2024). La pedagogía de la alteridad y el cuidado de sí en el Sistema Preventivo de Don Bosco. Utopía y Praxis Latinoamericana, 29(106), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.12602093

Ocampo-López, J. (2008). Paulo Freire y la pedagogía del oprimido. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (10), 57-72.

Sáenz, F. G. (2015). El sistema preventivo de Don Bosco a la luz del enfoque histórico-cultural. En Las raíces y presencia de Don Bosco hoy (pp. 45-60). Universidad Politécnica Salesiana.

How to Cite

Arcos Caicedo, H. A., & Arciniegas Muñoz, S. Y. (2025). Human development and interdisciplinarity: A systematization from lived experience. Revista Biumar, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.31948/rb.v9i1.4910

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-11-06

Issue

Section

Artículos