Educational gamification as a didactic strategy for the development of artistic skills

Authors

  • Leidy Alejandra Álvarez Ibarra

DOI:

https://doi.org/10.31948/Biumar7-1-art5

Keywords:

educational gamification, artistic skills, feelings, emotions, creativity, imagination, eaching-learning processes

Abstract

Educational Gamification is a strategy to improve the artistic skills of children in transition, considering that it is a fundamental part of their growth, helping them to express their feelings and emotions, develop their creative thinking, solve problems, and relate better to others throughout their lives. With the help of educational gamification, teaching and learning processes are improved by motivating early childhood children through activities that attract their attention and enhance their learning in the academic field.

Author Biography

Leidy Alejandra Álvarez Ibarra

Correo: leialvarez@umariana.edu.co

References

Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202. https://www.redalyc.org/pdf/410/41011837011.pdf

Cabrera, M. F. (2019). Gamificación como estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje del inglés en el grado transición del Colegio Nuestra Señora del Carmen en Villavicencio, (Meta) [Tesis de pregrado, Corporación Universitaria Iberoamericana]. Ibero. https://repositorio.ibero.edu.co/entities/publication/52c6e565-fe14-4dc3-bbe1-3e473c26f38c

Calvache, D. M. (2020). Proyecto pedagógico de aula una herramienta para fortalecer el clima escolar en el grado de preescolar del colegio Nueva Colombia en Llorente Nariño [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás]. CRAiusTA. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/29351

Espinoza, R. y Ríos, S. (2017). El diario de campo como instrumento para lograr una práctica reflexiva [Memoria]. XIV Congreso Nacional de Investigación - COMIE, San Luis Potosí.

Fernández, J. (2001). Elementos que consolidad el concepto de profesión. Notas para su reflexión. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(2), 23-39. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/40

Gallegos-Trejo, B. V. (2022). Arte en preescolar. Acervo digital educativo. https://ade.edugem.gob.mx/handle/acervodigitaledu/65018?show=full

García, J., Pacheco, D., Díez, M. y García, E. (2010). La metodología observacional como desarrollo de competencias en el aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology, (3), 211-218.

Gómez-Díaz, R. y García-Rodríguez, A. (2018). Bibliotecas, juegos y gamificación: una tendencia de presente con mucho futuro. Anuario ThinkEPI, 12, 125-135. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.13 DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.13

Gutiérrez, J. y Garzón, N. (2022). Sistematización de una experiencia de innovación para animar la oraliteratura entre infantes y familias [Tesis de pregrado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. RIUD. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/30678

Jiménez, A., Rivera, J. y Valencia, M. (2015). El arte una estrategia para descubrir el mundo interior del niño. [Tesis de pregrado, Universidad del Tolima] RIUT. https://repository.ut.edu.co/entities/publication/81d2e850-1cd5-4178-b6ca-e32f4b347a4a

Kuhn, T. (2006). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica.

Ley 115 de 1994. (1994, 8 de febrero). Congreso de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ley 1804 de 2016. (2016, 2 de agosto). Congreso de Colombia. Diario oficial No. 49.953. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/30021778

Mendivel, L. (2011). El arte en la educación de la primera infancia: una necesidad impostergable. Educación, 20(39), 23-36. https://doi.org/10.18800/educacion.201102.002 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201102.002

Microsoft. (2023). Bing (versión 11 diciembre).[Animales de granja]. https://acortar.link/uLiMIx

Microsoft. (2023). designer (versión 11 diciembre).[Animales de granja]. https://designer.microsoft.com/image-creator

Pérez. Y., Pinzón, A. y Porras, M. (2014). Desarrollo de habilidades artísticas en preescolar, mediante modelo e-learning, usando un blog. Revista Perspectivas Educativas, 7(1), 79-93. https://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/view/669

Pineda, M. E. y Orozco P. A. (2018). Habilidades de pensamiento creativo a través de la educación artística en los estudiantes de 4to y 5to grado de la I.E. San Gerardo del municipio de Leiva- Nariño [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Mariana.

How to Cite

Álvarez Ibarra, L. A. (2023). Educational gamification as a didactic strategy for the development of artistic skills. Revista Biumar, 7(1), 56–67. https://doi.org/10.31948/Biumar7-1-art5

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-12-12

Issue

Section

Artículos