Didactic proposal based on elements of traditional Andean music from Nariño

Authors

  • Jairo Enrique Ordoñez Enríquez Institución Educativa del Sur – Ipiales.

DOI:

https://doi.org/10.31948/Biumar7-1-art2

Keywords:

training, music, identity, culture

Abstract

This article, the result of research, responds to the following problem question: What is a relevant didactic proposal for the artistic-musical education in the sixth grade of the Institución Educativa del Sur in the city of Ipiales, which includes elements of traditional Andean music from Nariño? The purpose of this research was to identify the interests and needs of the sixth-grade student population regarding musical education, as an input for the design of a didactic proposal based on traditional Andean music from Nariño, since it has been demonstrated the lack of pedagogical strategies that integrate themes in a transversal way. Thus, the research follows the framework of the qualitative paradigm, with a hermeneutic-historical approach and a diagnostic-propositional type of research.

Author Biography

Jairo Enrique Ordoñez Enríquez, Institución Educativa del Sur – Ipiales.

Candidato a Magíster en Pedagogía; licenciado en Música. Docente de la Institución Educativa del Sur – Ipiales.

References

Anderson, W. y Campbell, P. (1996). Multicultural Perspectives in music Education. R&L Education.

Bastidas, J. (2003). Son sureño. Ediciones Testimonio.

Costa, L (2003). Practica pedagógica y música tradicional. Revista Electrónica de LEEME, (12), 1-7. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9744

Criollo, D. (2014). Proyecto de pasantía "rescate de los valores de la identidad musical nariñense, a través de la enseñanza y creación de un ensamble instrumental con niños de tercero, cuarto y quinto de primaria de la institución Madre Caridad". [Tesis de pregrado, Universidad de Nariño]. SIRED. http://sired.udenar.edu.co/id/eprint/2161

Cruz, J. y Intxausti, N. (2013). La educación artística en Nicaragua: Una investigación en el marco de la cooperación educativa Iberoamericana. Revista iberoamericana de educación, 61, 143-158. https://doi.org/10.35362/rie610605

Davis, R. (2009). Educación musical e identidad cultural. En D. Lines (coord.), La educación musical para el nuevo milenio. El futuro de la teoría y la práctica de la enseñanza y del aprendizaje (pp. 71-90). Morata.

Fernández, A., Montenegro, B. y Salinas, J. (2017). La evaluación educativa como estrategia de aprendizaje: estudio realizado en la Escuela Normal José Martí. Matagalpa, 2016. https://repositorio.unan.edu.ni/7585/

Forero, C. (2010). La investigación en el aula como estrategia de acción docente: Aproximación desde el paradigma cualitativo. Revista Docencia Universitaria, 11(1), 13-54. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/1910

Medina, C. (2001). Paradigmas de la investigación sobre lo Cuantitativo y lo Cualitativo. Revista Ciencia e Ingeniería Neogranadina, 10, 79-84. https://doi.org/10.18359/rcin.1382

Rodríguez, V. (2021). Material didáctico musical complementario para el fortalecimiento del proceso de enseñanza y aprendizaje en las asignaturas de lenguaje, matemáticas e inglés del grado primero de la institución Educativa Sagrado Corazón de Jesús del municipio de San Lorenzo [Tesis de posgrado, Universidad Mariana]. Pasto.

Small, C. (1989). Música, sociedad y educación. Editorial Alianza.

How to Cite

Ordoñez Enríquez, J. E. (2023). Didactic proposal based on elements of traditional Andean music from Nariño. Revista Biumar, 7(1), 18–30. https://doi.org/10.31948/Biumar7-1-art2

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-12-12

Issue

Section

Artículos