Systematization of experience, interdisciplinary intervention in case of domestic violence, triggering psychoactive substances consumption

Authors

  • Charlin Stephanie Caguasango Rosero
  • María Catalina Díaz Carpintero
  • Claudia Lucía Eraso Leiva

DOI:

https://doi.org/10.31948/Biumar6-1-art7

Keywords:

Systematization of experiences, psychoactive substances consumption, adolescent, domestic violence, emotional stability, restoration of rights

Abstract

This document is developed within the framework of a process of restoration of rights in the department of Cauca, in an adolescent victim of domestic violence, abandoned by his parents, causing him emotional instability. In the search to escape from his conflicts, he unleashed a continuous consumption of psychoactive substances that led him to challenge the norm, associate with negative peers, carry out illegal acts, and, as a consequence, to institutionalization, a means by which he has been able to achieve the construction of his life project, a process that is done with the support of his extensive family network, as well as the interdisciplinary intervention by Psychology,
Social Work and Pedagogy. After this exposition, the methodological approach begins, description of the problem, emptying of documentary review information, interviews, proposition matrices, categories, homologation of the categories, reconstruction, and understanding of the experience. Finally, the conclusions are presented before the systematization worked.

Author Biographies

Charlin Stephanie Caguasango Rosero

Psicóloga, Universidad Mariana. Técnico en Atención Integral a la Primera Infancia, Colsup. Especialista en
Familia, Universidad Mariana.

María Catalina Díaz Carpintero

Licenciada en Educación, Universidad del Tolima. Psicóloga, Universidad Nacional A.D. Especialista en
Gerencia de Recursos Humanos. U.T. Especialista en Familia, Universidad Mariana.

Claudia Lucía Eraso Leiva

Trabajadora Social, Universidad Mariana. Especialista en Familia, Universidad Mariana.

References

Bericat, E. (2012). Emociones. https://www.researchgate.net/publication/289533967_Emociones

Caudevilla, F. (2020). Drogas: conceptos generales, epidemiología y valoración del consumo. https://www.studocu.com/latam/document/universidad-tecnologica-depanama/matematicas-ii/drogas-conceptosgenerales-epidemiologia-y-valoracion-delconsumo/7776410

Duque, J. (2011). El desafío de la interinstitucionalidad como estrategia de gestión en programas de formación avanzada. Uni-Pluri / Versidad, 11(3), 53-74.

Fernández, A. M., Dufey, M. y Mourgues, C. (2007). Expresión y reconocimiento de emociones: un punto de encuentro entre evolución, psicofisiología y neurociencias. Revista Chilena de Neuropsicología, 2(1), 8-20.

Laboratorio de Investigación e Innovación en Educación para América Latina y el Caribe (SUMMA). (s.f.). Mejora de actitudes y comportamientos. https://practicas.summaedu.org/mejora-de-actitudes-y-comportamiento/ta/web/

Mojonero, M. (2019). El abordaje de la intolerancia a la frustración en educación primaria: una propuesta de intervención [Tesis de Pregrado, Universidad Zaragoza]. https://docplayer.es/205740717-Trabajo-fin-de-grado-magisterioen-educacion-primaria.html

Pérez Porto, J. y Gardey, A. (2014, 15 de abril). Definición de resocialización – Qué es, Significado y Concepto. Definición.de. https://definicion.de/resocializacion/

Richaud, M. C., Mesurado, B., Samper, P., Llorca, A., Lemos, V. y Tur-Porcar, A. (2013). Estilos parentales, inestabilidad emocional y agresividad en niños de nivel socioeconómico bajo en Argentina y España. Ansiedad y Estrés, 19(1), 53-69.

How to Cite

Caguasango Rosero, C. S., Díaz Carpintero, M. C., & Eraso Leiva, C. L. (2022). Systematization of experience, interdisciplinary intervention in case of domestic violence, triggering psychoactive substances consumption. Revista Biumar, 6(1), 60–67. https://doi.org/10.31948/Biumar6-1-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-12-14

Issue

Section

Artículos