Logo pedagogy, a proposal for educating students in the search for life’s meaning
DOI:
https://doi.org/10.31948/Biumar6-1-art5Keywords:
logo pedagogy, pedagogical practice, education for lifeAbstract
This article presents the logo pedagogy as a proposal to look at the person-student. The role of the educator is rescued as the one who can help the student to find meaning in life and who can influence the development of skills for life. Based on a relational conception of the human being, some fundamental teachings are presented that teachers can include in their pedagogical practice to contribute to the formation of a person in relationship with himself/herself, with the other, with others, and with the Other. This requires incorporating in the curriculum and study plans, contextualized and pertinent programs to the needs of the children and adolescents we educate.
Author Biography
Maura Andrea Guerrero Lucero, Universidad Mariana
Religiosa Franciscana de María Inmaculada. Doctora (C) en Educación y Sociedad, Universidad de la
Salle, Bogotá. Coordinadora de la oficina de Proyectos y Servicios especializados, Universidad Mariana,
San Juan de Pasto, Nariño.
References
Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vásquez. (Coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Asociación Espiral, Educacióny Tecnología.
Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en educación. Paidós Ibérica S. A.
Centro de Información y Educación para la Prevención del Abuso de Drogas (CEDRO). (s.f.). Habilidades para la vida. Manual de conceptos básicos para facilitadores y educadores. https://xdoc.mx/preview/habilidades-para-la-vida-6063f62626ac6
Delors, J. (1996). Los Cuatro Pilares de la Educación. En La educación encierra un tesoro (pp. 91-103). El Correo de la Unesco.
Frankl, V. (1991). El hombre en busca de sentido (12.a ed.). Editorial Herder S.A.
Gaitán, C. A., Campo, R., García, L., Granados, L. F., Jaramillo, J. y Panqueva, J. (2005). Prácticas educativas y procesos de formación en la educación superior. Pontificia Universidad Javeriana.
Heidegger, M. (1974). El ser y el tiempo. Editorial Trotta.
La FM. (2019, 10 de septiembre). Alarma por casos de suicidios de niños en Colombia. https://www.lafm.com.co/colombia/alarma-por-casos-desuicidios-de-ninos-en-colombia
Meza, J. L. (2005). Logopedagogía: aproximación epistemológica a una educación para el sentido. Actualidades pedagógicas, (46), 93-104.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? Ediciones UNESCO.
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica (Núria Riambau Julián, Trad.).Editorial Graó.
Prada-Sanmiguel, H. (2010). Periscopio universitario. Reflexiones sobre educación, investigación y docencia. Actualidades Pedagógicas, (56), 189-192.
Revista Semana. (2022, 29 de septiembre). Universidad Javeriana se pronuncia tras presunto caso de suicidio en sus instalaciones. https://www.semana.com/nacion/articulo/universidadjaveriana-se-pronuncia-tras-presunto-caso-desuicidio-en-sus-instalaciones/202208/
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós Editorial.
Simmonds, O. (2022). Revolución estudiantil de Casanare. https://ar-ar.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2623313961061480&id=704896509569911
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Biumar es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)