Systematization of experiences Professional contributions in transforming the practices of dysfunctional families

Authors

  • Greissy Targelia Angulo Castillo
  • Andrea Carolina Burbano Cabrera
  • María Alejandra Cuaicuán Guerrero

DOI:

https://doi.org/10.31948/BIUMAR4-1-art16

Keywords:

sistematización de experiencias, intervención profesional, equipo psicosocial, violencia intrafamiliar, restablecimiento de derechos, vulneración de derechos

Abstract

The purpose of this article is to publicize the contributions of the psychosocial team for the process of reestablishing rights in cases of negligence and domestic violence and to understand the different roles that social work and psychology professionals assume in cases of rights violations.


The experience was carried out through the analysis of the professional approach of a psychosocial team (made up of a social worker and a psychologist), in a case of domestic violence treated at the Family Police Station of the municipality of Túquerres. Two face-to-face and eight virtual approaches were made with the team of professionals.


The methodology was framed from a qualitative methodological paradigm, following an interpretative approach and its type was the systematization of experiences.

The results guided us in understanding the work of the psychosocial teams and the performance in their different roles to understand, in turn, the family in its complexity and provide true support. The psychosocial teams worked under technical and methodological guidelines that allowed an accurate reading of the family, which led professionals in social work and psychology to develop skills and generate intervention strategies so that the processes of restoring the rights of children and adolescents in cases of domestic violence, be effective.

Author Biographies

Greissy Targelia Angulo Castillo

Trabajadora Social, Universidad Mariana. Candidata a optar por el título de Especialista en Familia, Universidad Mariana.

Andrea Carolina Burbano Cabrera

Psicóloga, Fundación Universitaria de Popayán. Candidata a optar por el título de Especialista en Familia, Universidad Mariana.

María Alejandra Cuaicuán Guerrero

Trabajadora Social, Universidad Mariana. Candidata a optar por el título de Especialista en Familia, Universidad Mariana.

References

Anónimo. (s.f.). Trabajo interdisciplinario. Recuperado de https://www.ecured.cu/Trabajo_interdisciplinario

Anónimo. (2005). Servicio Biopsicosocial basado en la comunidad, Guía del Facilitador. Recuperado de http://www.bivipas.unal.edu.co/handle/10720/475

Caicedo, R. (2007). Concepción del maltrato infantil y los patrones de crianza. Revista Ciencia y Cuidado, 4(4), 72-81.

Campos, G. y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai, 7(13), 45-60. https://doi.org/10.37646/xihmai.v7i13.202

Cifuentes-Harris, C., Contreras-Reyes, C., Torres, M. y Gonzáles-Alegría, S. (2020). Maltrato infantil: conocimiento y actitud del cirujano dentista. Marco legal y revisión de la literatura. International Journal of Odontostomatolog y, 14(2), 160 -166. https://doi.org/10.4067/S0718-381X2020000200160

Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley 1098 del 8 de noviembre de 2006 "por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia". Recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/ley_1098 _ 2006.htm

Cuervo, Á. (2009). Pautas de crianza y desarrollo afectivo en la infancia. Diversitas, Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0001.08

Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U. Martínez-Hernández, M. y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2( 7 ), 162 -167. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6

Expósito, D. y González, J.A. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta Médica Espirituana, 19(2), 10 -16.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (5.ª ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2013). La familia: el entorno protector de nuestros niños, niñas y adolescentes colombianos. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/publicacion-47-a.pdf

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2014). Concepto 72 de 2014. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/concepto_icbf_0000072_2014.htm

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2017). Concepto 5 de 2017. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/concepto_icbf_0000005_2017.htm

Martin, I. (2018). Técnicas de intervención en trabajo social. Recuperado de https://ocw.ehu.eus/mod/resource/view.php?id=11269

Mata, L.D. (2019). El enfoque cualitativo de investigación. Recuperado de https://investigaliacr.com/investigacion/el-enfoque-cualitativo-de-investigacion/

Maza, T. (2016). Sistematización de experiencias en contextos universitarios. Guía didáctica. Caracas, Venezuela: Ediciones del Vicerrectorado Académico.

Meza, L.G. (s.f.). El paradigma positivista y la concepción dialéctica del conocimiento. Recuperado de https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica/article/download/2296/2087/

Ministerio de Salud de Colombia. (2020). Ruta de atención integral para víctimas de violencias de género. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/ssr/Paginas/Ruta-de-atencion-integral-para-victimas-de-violencias-de-genero.aspx

Organización Mundial de la Salud (OMS). (s.f.). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Sinopsis. Recuperado de https://www.who.int/iris/bitstream/10665/67411/1/a77102_spa.pdf?ua=1

Paz, V. y Serra, E. (2008). Nivel socioeconómico y calidad del entorno familiar en la infancia. Cadernos de Psicopedagogia, 7(12).

Pinheiro, S. (2010). Informe mundial sobre la violencia contra los niños y niñas. Recuperado de https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=2954

Rodríguez, A. (s.f.). Paradigma interpretativo en investigación: características, autores. Recuperado de https://www.lifeder.com/paradigma-interpretativo-investigacion/

Zumba, D. (2017). Disfuncionalidad familiar como factor determinante de las habilidades sociales en adolescentes de la Fundación Proyecto don Bosco(Trabajo de Grado). Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Recuperado de https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/1941/1/76442.pdf

How to Cite

Angulo Castillo, G. T., Burbano Cabrera, A. C., & Cuaicuán Guerrero, M. A. (2020). Systematization of experiences Professional contributions in transforming the practices of dysfunctional families. Revista Biumar, 4(1), 204–217. https://doi.org/10.31948/BIUMAR4-1-art16

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-12-07

Issue

Section

Artículos