Problems of social anxiety disorder and school adaptation in childhood

Authors

  • Gaby Marcela Rodríguez Benavides
  • Claudia Mercedes Fajardo Cardozo

DOI:

https://doi.org/10.31948/BIUMAR4-1-art9

Keywords:

interdisciplinary intervention; behavior; social anxiety disorder; school adaptation

Abstract

The present process of systematization of experiences describes the interdisciplinary intervention that was carried out with a three-year-old boy from a mixed primary educational institution in San José de Albán, municipality of Nariño department, with the aim of improving his behaviors in the educational and family context.
Throughout the process, the strengthening of intra-family relationships, the establishment of parenting guidelines with the founding of norms and authority, the recognition of parental authority figures, conflict resolution, and orientation of the child’s behavior were obtained from the implementation of successful strategies by professionals, achieving behavioral changes in the child and family dynamics in a favorable way. Collaterally, it improved the independence and economic stability of the father and mother, forming conditions that allowed the interventions implemented to be seen as correct, showing satisfactory results against the stated objectives.

References

Carrasco, R. (2012). La investigación interdisciplinaria e internacional.Recuperado de https://es.scribd.com/document/342884729/La-Investigacion-Interdisciplinaria-e-Internacional-Rosa-Carrasco-Ligarda

Expósito, D. y González, J.A. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta Médica Espirituana, 19(2), 10 -16.

Gastañaga, J.L. (2004). Trabajo social, familia y escuela. Cuadernos de Trabajo Social, 17, 225-271. https://doi.org/10.14198/ALTERN2003.11.16

Gómez, O. y Martín, J. (2013). Cómo fomentar la autonomía y la resposabilidad en nuestros hijos e hijas. Guía para padres y madres. Madrid, España: Confederación Española de Padres y Madres de Alumnos, CEAPA.

Gordón, L. (2010). La sistematización de experiencias: un método de investigación. Revista Científica de Enfermería, 7(2), 28-33.

Marciniak, R. (21 de agosto de 2014). Gestión empresarial.[Blog]. La implementación y seguimiento de la estrategia. Recuperado de https://renatamarciniak.wordpress.com/tag/estrategia/

Martínez, R. (s.f.). Los estados de conocimiento de la investigación educativa: Su objeto, su método y su epistemología. Recuperado de https://www.academia.edu/24445585/Los_estados_de_conocimiento_de_la_investigaci%C3%B3n_educativa_Su_objeto_su_m%C3%A9todo_y_su_epistemolog%C3%ADa

Mayan, M.J. (2001). Una introduccion a los métodos cualitativos: Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. Recuperado de https://sites.ualberta.ca/~iiqm/pdfs/introduccion.pdf

MINED, un Ministerio en la Comunidad. (s.f.). Guía de Apoyo Psicosocial para Emergencias y Desastres. Recuperado de https://issuu.com/minednicaragua/docs/guia_de_apoyo_psicosocial

Quintá, M.C. (s.f.). Estrategias para la formación interdisciplinar en las áreas de Humanidades y Ciencias Sociales y Artes, Arquitectura y Diseño. Recuperado de http://www.innovacesal.org/micrositio_redic_2014/redic_2014_5_interdisc_HyCS_Artes.pdf

Roa García, A. (2014). Escuela de Padres: qué es, para qué sirve y cómo ayuda en la educación familiar. Recuperado de https://roaeducacion.wordpress.com/2014/08/08/escuela-de-padres-que-es-para-que-sirve-y-como-ayuda-en-la-educacion-familiar/

Rubio, F. (2009). Los problemas de comportamiento en los alumno/ass en el ambito educativo. Recuperado de https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_20/FRANCISCO_RUBIO_JURADO01.pdf

Santamaría, F.A. (Coord.). (2010). Diálogos con Jovenes.Escrituras y lecturas, violencias, sexualidad y rumba. Manizales, Colombia: Universidad Francisco José de Caldas.

How to Cite

Rodríguez Benavides, G. M., & Fajardo Cardozo, C. M. (2020). Problems of social anxiety disorder and school adaptation in childhood. Revista Biumar, 4(1), 102–114. https://doi.org/10.31948/BIUMAR4-1-art9

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-12-07

Issue

Section

Artículos