Design, implementation and evaluation of psycho orientation guides for school / university population

Authors

  • Christian Camilo Ocaña Ortega
  • Andrea Carolina Flórez Madroñero Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/BIUMAR3-1-art5

Keywords:

Psycho-education, vocational guidance, job preparation, sex education, Life skills

Abstract

The article presents the systematization of the practice project of the Psychology Laboratory of the Mariana University, implemented in the field of educational psychology during the year 2018. The systematization process proposes a qualitative methodology for the validation of psycho-education guides regarding following topics: Education for sexuality, Vocational guidance and Preparation for working life, taking into account the phases of design, implementation and evaluation of each of the psycho-education guides, which addressed the needs of the educational contexts in which the Laboratory of Psychology of the Mariana University performs social projection. As a result of the systematization, it is possible to recognize strengths, achievements and difficulties related to the application of these psycho orientation guidelines in educational contexts of basic, middle and university education, which optimizes practices in educational psychology and derives direct benefits in the educational communities of the region, with quality services and relevance.

Author Biographies

Christian Camilo Ocaña Ortega

Psicólogo Practicante, Universidad Mariana. Normalista Superior, Institución Educativa Municipal Normal Superior de Pasto. Docente Provisional, Institución Educativa Municipal San Juan Bosco Sede Madre Caridad.

Andrea Carolina Flórez Madroñero, Universidad Mariana

Psicóloga, Universidad de Nariño. Magíster en Ciencias sociales, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Asesora de práctica y docente del programa de Psicología de la Universidad Mariana.

References

Aguilar, M. y Ander-Egg, E. (1992). Evaluación de servicios y programas sociales. Madrid, España: Siglo XXI de España.

Alarcón, M. y Vargas, M. (2012). Evaluación de competencias psicoeducativas a partir de un programa de formación especializada para profesionales de intervención directa con adolescentes infractores y no infractores. Universitas Psychologica, 11(4), 1115 -1123. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-4.ecpp

Arriagada, M. y Thiers, M. (2005). Diseño, Implementación y Validación de una intervención psicoeducativa grupal para padres no agresores de niños víctima de abuso sexual (Trabajo de Grado). Universidad de Chile. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/113530.

Díaz-Alzate, M. y Mejía-Zapata, S. (2018). Desarrollo de habilidades para la vida en la prevención del consumo de sustancias psicoactivas: un enfoque crítico al modelo existente. El Ágora USB, 18(1), 204-211. https://doi.org/10.21500/16578031.3450

González, R. y Rojas, P. (s.f.). Diseño y Validación de un programa de formación por competencias en género y educación. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_06/ponencias/1290-F.pdf

Hernández, J. y Martínez, P. (1996). Propuesta metodológica para evaluar programas de orientación educativa. Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v2n2/RELIEVEv2n2_1.htm

Mantilla, L. (2001). Habilidades para la vida una propuesta educativa para la promoción del desarrollo humano y la prevención de problemas psicosociales. Recuperado de https://www.academia.edu/13604706/VIDA_HABILIDADES_PARA_LA_VIDA_Una_propuesta_educativa_para_la_promoci%C3%B3n_del_desarrollo_humano_y_la_prevenci%C3%B3n_de_problemas_psicosociales_HABILIDADES_FE _Y_ A LEGR%C3%8DAMartínez, V. (2014). Habilidades para la vida: una propuesta de formación humana. Itinerario Educativo, 28(63), 61-89. https://doi.org/10.21500/01212753.1488

Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). Sexualidad y ciudadanía, educación para la vida. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-173872.html

Organización Mundial de la Salud (OMS). (1999). Iniciativa Internacional para la Educación en Habilidades para la Vida en las escuelas. Recuperado de www.habilidadesparalavida.net›modelo

Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Washington, DC., Estados Unidos: Organización Panamericana de la Salud.

Osorio, V., Andrea, Y. y Lima, L. (2011). Proyecto de habilidades para la vida en niños y adolescentes de la asociación cristiana de jóvenes zona San Cristóbal sur: prepárate para la vida: alimenta tu cuerpo y tu mente(Trabajo de Grado). Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/6482/

Rascón, M., Hernández, V., Casanova, L., Alcántara, H. y Sampedro, A. (2011). Guía psicoeducativa para personal de salud que atiende a familiares y personas con trastornos mentales. México: Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz.

Secretaría de Educación Jalisco. (2012). Taller breve de actualización: Orientación vocacional, proyecto de vida y toma de decisiones en educación secundaria. Recuperado de https://www.yumpu.com/es/document/read/14088230/orientacion-vocacional-proyecto-de-vida-y-toma-de-decisiones

Universidad Mariana. (2013). Proyecto Educativo del Programa de Psicología. Recuperado de http://www.umariana.edu.co/resoluciones-programas-academicos/psicologia-reacreditacion.pdf

How to Cite

Ocaña Ortega, C. C., & Flórez Madroñero, A. C. (2019). Design, implementation and evaluation of psycho orientation guides for school / university population. Revista Biumar, 3(1), 64–77. https://doi.org/10.31948/BIUMAR3-1-art5

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-11-25

Issue

Section

Artículos