Between life and death, Rituality of Afro populations of Esmeralda, Río Santiago Cayapas Commune
Keywords:
Afro population, birth, death, to tie the navel, ritualAbstract
The objective of this article is to open a space for reflection on the Afro-Emeraldean spirituality present in the rituals of life and death, scenarios that mark the entrance and exit of this world, granting profound senses of life that, in turn, imply a different encounter with nature, with the cosmos, with the immaterial world that integrates existence. I consider these two scenarios marked by rituals of passage, as transcendent moments in the lives of people, where the senses of existence are reaffirmed and re-established in their meaning. Spirituality in my perspective allows the territorial defense of the commune to find the vital energy that guides its struggles.
ReferencesArocha, J. (1999). Ombligados de Ananse. Hilos ancestrales y modernos en el PacÃfico colombiano. Bogotá: Centro de Estudios Sociales, Universidad Nacional de Colombia.
Beriain, J. (1990). Representaciones colectivas y proyecto de modernidad. Barcelona: Anthropos.
Dussel, E. (1993). Europa, modernidad y eurocentrismo. En: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Argentina: Clacso.
Escobar, M. (1990). La Frontera Imprecisa. Lo Natural y lo Sagrado en el Norte de Esmeraldas. Quito: Centro Cultural Afroecuatoriano.
Friedemann, N. (1991). Un lumbalú. Ritos de muerte en el Palenque de San Basilio. Revista América Negra. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Geertz, C. (1997). La interprestación de las cuelturas. Barcelona: Gedisa.
Losonczy, A. (1989). Del ombligo a la comunidad. Ritos de nacimiento en la cultura negra del Litoral PacÃfico colombiano. Budapest: Revirdi.
_____. (1991). El Luto en sà Mismo, Cuerpo sombra y Muerte entre los negros colombianos del Chocó. Revista América Negra, (1), 43-65.
Marulanda, C. (1997). Mundo Religioso, Cambio Social y Organización. San Antonio de GuajuÃ, Municipio de Guapi, Departamento del Cauca. En: G. Ferro (ed.), Religión y Etnicidad en América Latina. Bogotá: Ican.
Restrepo, E. (1999). Territorios e Identidades Hibridas. En: J. Camacho y E. Restrepo (ed.), De Montes, RÃos y Ciudades. Bogotá: Fundación Natura, Instituto Colombiano de AntropologÃa.
Rueda, R. (2001). Zambaje y AutonomÃa. Historia de la Gente Negra de la Provincia de Esmeraldas. Quito: Abya-Yala.
Velásquez, R. (2000). Fragmentos de Historia, EtnografÃa y Relaciones del PacÃfico colombiano negro. Bogotá: Ican.
Walsh, C. y Santacruz, L. (2006). Cruzando la Raya: Dinámicas Socieducativas e Integración Fronteriza. El Caso del Ecuador con Colombia y Perú. En: La Integración y el Desarrollo Social Fronterizo. Serie Integración Social y Frontera. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Whitten, N. (1992). Pioneros Negros. La Cultura Afro-Latinoamericana del Ecuador y de Colombia. Quito: Centro Cultural Afro-Ecuatoriano.
Author Biography
Lucy Santacruz Benavides, Universidad Mariana
Candidata a Doctora en Estudios Culturales Latinoamericanos, Universidad Andina Simón Bolívar;
Magíster en Estudios de la Cultura; Antropóloga. Docente investigadora, Maestría en Pedagogía,
Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Arocha, J. (1999). Ombligados de Ananse. Hilos ancestrales y modernos en el Pacífico colombiano. Bogotá: Centro de Estudios Sociales, Universidad Nacional de Colombia.
Beriain, J. (1990). Representaciones colectivas y proyecto de modernidad. Barcelona: Anthropos.
Dussel, E. (1993). Europa, modernidad y eurocentrismo. En: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Argentina: Clacso.
Escobar, M. (1990). La Frontera Imprecisa. Lo Natural y lo Sagrado en el Norte de Esmeraldas. Quito: Centro Cultural Afroecuatoriano.
Friedemann, N. (1991). Un lumbalú. Ritos de muerte en el Palenque de San Basilio. Revista América Negra. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Geertz, C. (1997). La interprestación de las cuelturas. Barcelona: Gedisa.
Losonczy, A. (1989). Del ombligo a la comunidad. Ritos de nacimiento en la cultura negra del Litoral Pacífico colombiano. Budapest: Revirdi.
Losonczy, A. (1991). El Luto en sí Mismo, Cuerpo sombra y Muerte entre los negros colombianos del Chocó. Revista América Negra, (1), 43-65.
Marulanda, C. (1997). Mundo Religioso, Cambio Social y Organización. San Antonio de Guajuí, Municipio de Guapi, Departamento del Cauca. En: G. Ferro (ed.), Religión y Etnicidad en América Latina. Bogotá: Ican.
Restrepo, E. (1999). Territorios e Identidades Hibridas. En: J. Camacho y E. Restrepo (ed.), De Montes, Ríos y Ciudades. Bogotá: Fundación Natura, Instituto Colombiano de Antropología.
Rueda, R. (2001). Zambaje y Autonomía. Historia de la Gente Negra de la Provincia de Esmeraldas. Quito: Abya-Yala.
Velásquez, R. (2000). Fragmentos de Historia, Etnografía y Relaciones del Pacífico colombiano negro. Bogotá: Ican.
Walsh, C. y Santacruz, L. (2006). Cruzando la Raya: Dinámicas Socieducativas e Integración Fronteriza. El Caso del Ecuador con Colombia y Perú. En: La Integración y el Desarrollo Social Fronterizo. Serie Integración Social y Frontera. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Whitten, N. (1992). Pioneros Negros. La Cultura Afro Latinoamericana del Ecuador y de Colombia. Quito: Centro Cultural Afro-Ecuatoriano.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |