Methodological strategies of the teachers, in coherence with the dialogist pedagogical model of the Divino Niño Jesús Educational Institution of Cumbal, Nariño
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.1-art10Keywords:
pedagogical model, dialogist model, self-structuring, heterostructuring, inter-structuringAbstract
This article presents the most significant findings of the research entitled: Methodological strategies used by teachers about the dialogist pedagogical model of the Divino Niño Jesús Educational Institution of the municipality of Cumbal, based on the qualitative paradigm with a hermeneutic approach and descriptive type of research, to seek answers to the research problem question: What is the coherence between the dialogist pedagogical model and the methodological strategies used by the teachers of the Divino Niño Jesús Educational Institution, seat 1 of the municipality of Cumbal, Nariño? The following techniques were used to collect the information: documentary analysis, semi-structured interviews with teachers, and direct observation. Based on the results, it was determined that the teachers of the institution know the theoretical aspects of the dialogic model and, with it, the methodological strategies; but, in practice, they are still far from responding to the characteristics of this model, since they use methodological strategies framed in the hetero-structuring approach.
Author Biographies
Jessica Andrea Bejarano Chamorro, Universidad Mariana
Estudiante de doctorado de la Universidad del Valle; Magíster en Pedagogía; Licenciada en Filosofía y Ciencias Religiosas.
Martha Yaqueline Cuaical Taimal
Magíster en Pedagogía; Licenciada en Ciencias Sociales
Tania Milena Pastás Quenan
Magíster en Pedagogía; Licenciada en Inglés y Francés.
References
Arguello, B. y Sequeira, M. (2016). Estrategias metodológicas que facilitan el proceso de enseñanza aprendizaje de la Geografía e Historia en la Educación Secundaria Básica [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. Repositorio Centroamericano SIIDCA-CSUCA. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM1638
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva (G. Sánchez, Trad.). Paidós.
Bain, K. (2007) Lo que hacen los mejores profesores de la universidad (Ó. Barberá, Trad.; 2.a ed.). Universidad de Valencia.
De Zubiría S, J. (1997). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Cooperativa Editorial Magisterio.
De Zubiría S, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante (2.a ed.). Cooperativa Editorial Magisterio.
Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2.a ed.). McGraw Hill.
Duque, P. Vallejo, S. y Rodríguez, J. (2013). Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico [Tesis de maestría, Universidad de Manizales, CINDE]. Repositorio institucional CINDE. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/401
Eder, M. (2005). La explicación en la enseñanza y en las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, (extra), 1-5. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2004.v1.i3.08 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2004.v1.i3.08
Espinoza, R. y Ríos, S. (2017). El diario de campo como instrumento para lograr una práctica reflexiva [Informe técnico de investigación científica]. Congreso Nacional de Investigación Educativa –COMIE–, San Luis Potosí.
Flórez, N. y Forero, A. (2018). Transformación de las prácticas de aula a partir de la implementación del modelo la pedagogía dialogante en la Institución Agrícola Educativa Rural N. 12 del corregimiento de Carraipía, la Guajira [Tesis de maestría, Universidad de la Sabana]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10818/35248
García, J. (2011). Modelo educativo basado en competencia: importancia y necesidad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 1-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44722178014
García, O. (2019). Sobre la necesidad de un modelo pedagógico dialogante e interestructurante y la articulación disciplinaria. Historia que hacen historias, 98-104. https://core.ac.uk/download/pdf/326433927.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw Hill Education.
Isaac, M. (2014). Coherencia pedagógica y práctica docente en la educación superior [trabajo de especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio institucional UMNG. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/12935
Jiménez, D. (2012) el conversatorio académico, una estrategia pedagógica. El Informativo, (3), 5.
Jurado, L., Eraso, C. y Villacrez, M. (2019). Coherencia entre modelo pedagógico y prácticas pedagógicas de los docentes de Ciencias Naturales. Revista Unimar, 38(2), 29-61. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art2 DOI: https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art2
Londoño, J. F (2013). Análisis de los modelos pedagógicos implementados en el sistema educativo no oficial del municipio de Santiago de Cali [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/21720
Méndez, C. (2009). Metodología y diseño y desarrollo del proceso de investigación. McGraw Hill Interamericana S.A.
Pareja, N., Urquizo, C. y Muñoz, E. (2007). El análisis colectivo de la práctica: hacia una cultura reflexiva y colaborativa en la docencia universitaria para la construcción del EEES. En M. Iglesias y F. Verdú (coord.). V Jornadas de Investigación en Docencia Universitaria. La construcción colegiada del modelo docente universitario del siglo XXI (p. 77). Universidad de Alicante.
Ramírez, L., Arcila, A., Buriticá, L. y Castrillón, J. (2004). Paradigmas y modelos de investigación. Guía didáctica y módulo (2.a ed.). Fundación Universitaria Luis Amigo.
Rivadeneira, E. y Silva, R. (2017) Aprendizaje basado en la investigación en el trabajo autónomo y en equipo. Negotium, 13(38), 5-16. https://www.redalyc.org/pdf/782/78253678001.pdf
Rojas, L. y Castillo, M. (2016). La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo. Rastros y Rostros del Saber, 181), 60-72. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361
Santa, M. (2008). Presentación. En Universidad Mariana (Ed.), Modelo pedagógico de la Universidad Mariana (pp. 7-10). Editorial Unimar.
Sellan, M. (2016). Importancia de la motivación en el aprendizaje. En Grupo Compás (comp.), Memorias Workshop 2016 Unidad Educativa Nueva Semilla (pp. 56-59). http://142.93.18.15:8080/jspui/bitstream/123456789/328/1/RECOPILACI%C3%93NMEMORIAS.pdf
Solís Hernández, I. A. (2003). El análisis documental como eslabón para la recuperación de información y los servicios. Monografías.com http://www.monografias.com/trabajos14/analisisdocum/analisisdocum.shtml
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman, Trad.). Editorial Universidad de Antioquia.
Vargas J, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436 DOI: https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436
Vásquez, A. (2013). Investigación etnográfica en la Escuela República de Guatemala año 2011-2012. Instituto Superior de Formación Docente Salome Ureña. https://es.calameo.com/read/001901894aaf58a1028ad
Zapata R. (2007). Olas paradigmáticas de la estrategia: enfoque hermenéutico. Revista Ciencias Estratégicas, 15(17), 83-92. https://www.redalyc.org/pdf/1513/151320347005.pdf
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Criterios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |