Development of learning strategies to strengthen the communicative competence in the English language in the Saber Pro training

Authors

  • Cecilia Inés Bermuy Cuello Docente Universidad Popular del Cesar
  • Leidy Diana Zuleta Villegas Universidad Popular del Cesar.
  • Juan Camilo Castro Mendoza Universidad Popular del Cesar

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.1-art9

Keywords:

learning strategies, communicative competence, foreign language

Abstract

The purpose of this article is to present the development of learning strategies for the strengthening of the communicative competence of the English language in the training of the Saber Pro test in the students of the Universidad Popular del Cesar. Methodologically, it was located in action research, with a work unit of 17 learners. A structured survey was applied; it revealed the problems in verbal communication; and an exit test was done to verify the achievements. Likewise, planning that contained various learning strategies that allowed them to consolidate their communicative competencies in English was carried out. It was concluded that the educational action implemented made the training for the Saber Pro Test a success, since the communicative competence in English as a foreign language was strengthened in students.

Author Biographies

Cecilia Inés Bermuy Cuello, Docente Universidad Popular del Cesar

Maestrante en Pedagogía; Especialista en Gerencia de Instituciones Educativa; Licenciada en Lengua Castellana e Inglés. Docente Universidad Popular del Cesar.

Leidy Diana Zuleta Villegas, Universidad Popular del Cesar.

Magíster en Pedagogía; Especialista en Informática y Telemática; Licenciada en Lengua Castellana e Inglés. Docente Universidad Popular del Cesar.

Juan Camilo Castro Mendoza, Universidad Popular del Cesar

Master in teaching English as a foreign language; Licenciado en Lengua Castellana e Inglés. Docente de la Universidad Popular del Cesar y Docente de la IE Bello Horizonte.

References

Acuerdo 016. (2016, 7 de abril). Consejo Académico de la Universidad Popular del Cesar. https://www.unicesar.edu.co/index.php/es/normatividad/cat_view/29-normatividad/34-acuerdos-consejoacademico/224-acuerdos-consejoacademico-2016?limit=30&order=name&dir=DESC&limitstart=0

Albert, G. M. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Mc Graw Hill.

Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de Enseñanza. Otra mirada al quehacer del aula. Aique Grupo Editor.

Bermúdez, L. y González, L. (2011). La competencia comunicativa: elemento clave en las organizaciones. Quórum Académico, 8(1), 95-110. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199018964006

Cairney, H. (1992). Enseñanza de la comprensión lectora. Morata.

Canale, M. y Swain, M. (1980). Fundamentos teóricos de los enfoques comunicativos. Quaderns.Net. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=662

Chávez-Zambrano, M., Saltos-Vivas, M. y Saltos-Vivas, C. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Dominio de las Ciencias, 3(3), 759-771. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/707

Colomer, T. y Camps, A. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Celeste/M.E.C.

Corpas, M. (2017). Estrategias de aprendizaje de memoria en inglés como lengua extranjera en formación profesional. Tendencias Pedagógicas, 29, 229-248. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.010 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2017.29.010

Cronquist, K., y Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. Pearson

Díaz, B. F., y Hernández, R. G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2.a ed.). McGraw-Hill.

Escudero, J. (1987). La investigación-acción en el panorama actual de la investigación educativa: algunas tendencias. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 3, 5-39.

Espinoza, E., Rivas, H., Lema, R., Reyes, G., Calvas, M. y Velázquez, K. (2019). Formación de competencias comunicativas. Carrera de educación básica UTMach Ecuador. Revista Electrónica Espacios, 40(41), 21. https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p21.pdf

Fernández-Castillo, A. (2015). Estrategias de aprendizaje y adquisición de una segunda lengua. ReiDoCrea, 4, 391-404. http://hdl.handle.net/10481/39335 DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.39335

García, S. J. (2000). Entrenamiento en estrategias de aprendizaje de inglés como lengua extranjera en un contexto de aprendizaje combinado. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, 8(8), 18-41. https://doi.org/10.26378/rnlael48140

Gómez, J., Díaz, C. y Gómez, W. (2021). Estrategias de aprendizaje y creencias sobre el idioma inglés: una aproximación correlacional en estudiantes universitarios. Práxis Educativa, 16, 1-17. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.16572.024 DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.16572.024

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa (3.a ed.). Graó.

Marco Común Europeo de Referencia (2002) Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

Martínez, M. M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123-146. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras ¡el reto! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-115174_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Programa Nacional de inglés “Colombia Very Well” 2015-2025. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf

Montoya, G. (2021). Estrategia de enseñanza del idioma inglés basada en un modelo lúdico - comunicativo para la mejora de la interacción oral [Tesis doctoral, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio USS. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/8477?show=full

Neil, J. A. (2005). Estrategias para el aprendizaje de una lengua extranjera. Revista Káñina, 29(1-2), 171-174. https://www.redalyc.org/pdf/442/44248775012.pdf

Ñaupas, H., Valvidia, M., Palacios, J. y Romero, H. (2018). Metodología de la investigación. Cuantitativa-Cualitativa y redacción de la tesis (5.a ed.). Ediciones de la U.

Ortiz, D. (2015). La práctica de las técnicas de lectura skimming y scanning y el uso de la plataforma exelearning como soporte informático en el 4to año de secundaria de La I.E. Fe y Alegria N° 24. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/VE14.282.pdf

Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Newbury House.

Pérez, S. E. (1994). Paradigmas cuantitativo y cualitativo y metodología de la investigación. Paidós.

Salas, D. (2020, 22 de septiembre). El cuestionario de la investigación cualitativa. Investigalia. https://investigaliacr.com/investigacion/el-cuestionario-de-lainvestigacion-cualitativa/

Schuster, A., Puente, M., Andrada, O., y Maiza, M. (2013). La Metodología Cualitativa, herramienta para investigar los fenómenos que ocurren en el aula. La Investigación Educativa. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología, 4(2), 109-139. https://exactas.unca.edu.ar/riecyt/VOL%204%20NUM%202/TEXTO%207.pdf

Valdez-Esquivel, W. y Pérez-Azahuanche, M. (2021). Las competencias comunicativas como factor fundamental para el desarrollo social. Polo de Conocimiento, 6(3), 433- 456. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926918

Vizmanos, B., Guerrero, J. y Hunot, C. (2010). Macrohabilidades del idioma inglés en estudiantes de una licenciatura en Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 7(12), 25-34. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/12/012_Vizmanos.pdf

How to Cite

Bermuy Cuello, C. I., Zuleta Villegas, L. D., & Castro Mendoza, J. C. (2023). Development of learning strategies to strengthen the communicative competence in the English language in the Saber Pro training. Revista Criterios, 30(1), 138–157. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.1-art9

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-03-09

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views