Intercultural pedagogical practices in the undergraduate students of the Fine Arts Faculty of the Universidad Popular del Cesar

Authors

  • José Omar Varela Herrera Básica Primaria Universidad Mariana CAT Valledupar, Cesar.
  • Leiden Liseth Márquez Rodríguez Institución Educativa Alfonso López Pumarejo, Valledupar, Colombia. https://orcid.org/0000-0003-3720-9978

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art10

Keywords:

interculturality, pedagogical practices, graduates training

Abstract

The objective of the article was to analyze the intercultural pedagogical practices of the undergraduate students of the Faculty of Fine Arts of the Universidad Popular del Cesar. Methodologically, it was framed in the qualitative tradition from a phenomenological perspective, using the interview as an instrument to collect information. The data revealed weaknesses in the teachers and students as informants of the research process regarding their knowledge of the intercultural educational approach, in addition, the interview showed that they attach significance to intercultural pedagogical practices in teacher training. The conclusions pointed to the need to provide a series of guidelines for pedagogical action to enhance and optimize intercultural practices that are currently used by teachers and students to contribute to the approach of interculturality in the educational scenario.

Author Biographies

José Omar Varela Herrera, Básica Primaria Universidad Mariana CAT Valledupar, Cesar.

Maestrante en Pedagogía; Socióloga. Labora en la Asociación de Autoridades Tradicionales, Indígenas AWA, Cabildo Mayor Awa de Ricaurte - CAMAWARI. Profesor de la Básica Primaria Universidad Mariana CAT Valledupar, Cesar.

Leiden Liseth Márquez Rodríguez, Institución Educativa Alfonso López Pumarejo, Valledupar, Colombia.

Doctorante en Educación UBJ (México); Magíster en la enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales; Bióloga. Docente Institución Educativa Alfonso López Pumarejo, Valledupar, Colombia.

References

Aguado, T. (2003). La educación intercultural: concepto, paradigmas, realizaciones. En Lecturas de pedagogía diferencial (pp. 89-104). Editorial Dykinson.

Aguado, T. y del Olmo, M. (Coord.). (2009). Educación intercultural, perspectivas y propuestas. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces S. A.

Aliendres, J. y Mejía, I. (2020). La formación del docente de educación intercultural bilingüe desde la perspectiva de los actores pedagógicos [Tesis de Pregrado, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/ab3a7420-94ac-44be-8453-4f929e79cb5d/content

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós Ecuador.

Andrade, M. C. y Muñoz, C. (2004). El taller crítico: una propuesta de trabajo interactivo. Tábula Rasa, (2), 251-262. https://doi.org/10.25058/20112742.216 DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.216

Arias-Odón, F. G. (2006). El proyecto de la investigación. Introducción a la metodología científica (5.a ed.). Editorial Episteme.

Artavia, C. y Cascante, L. (2009). Componentes teóricos para la comprensión de la pedagogía intercultural como práctica. Revista Electrónic@ Educare, 13(1), 53-73. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.5 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.13-1.5

Barragán, D. F., Gamboa, A. A. y Urbina, J. E. (Comp.). (2012). Práctica pedagógica. Perspectivas teóricas. Universidad Francisco de Paula Santander y Ecoé Ediciones.

Cid-García, M. (2010). Educación e interculturalidad en sociedades complejas. Tensiones y alternativas. http://didacticaylenguaje.blogspot.com/2010/08/educacion-e-interculturalidad-en.html

Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F. y Vergara, A. (2018). Enfoque de interculturalidad Educación intercultural bilingüe en los sistemas educativos latinoamericanos. CEPAL, UNICEF.

Díez, M. L. (2004). Reflexiones en torno a la interculturalidad. Cuadernos de Antropología Social, (19), 191-213.

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa (2.a ed.). Editorial Morata.

Fuster, D. E. (2019). Investigación cualitativa: método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

García, D. P. y Jutinico, M. S. (2018). La educación intercultural: una mirada desde las experiencias educativas. Innovación, interculturalidad pedagógica. https://magisterio.com.co/articulo/la-educacion-intercultural-una-mirada-desde-las-experiencias-educativas/

García, R. (2003). Formación del profesorado en pedagogía intercultural: contenidos actitudinales. ESE, Estudios sobre Educación, (4), 47- 66.

Guido, S. P., García, D. P., Lara, G. A., Jutinico, M. S., Benavides, A. L., Delgadillo, I. S., Sandoval, B. y Bonilla, H. A. (2013). Experiencias de educación indígena en Colombia: entre prácticas pedagógicas y políticas para la educación de grupos étnicos. Universidad Pedagógica Nacional.

Guzmán, N. Y. y Muñoz, A. (2020). Tejiendo interculturalidad en una escuela para todos [Tesis de Maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/3224/Guzman_Mu%C3%B1oz_2020.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Heidegger, M. (1998). Introducción a la fenomenología de la religión. Fondo de Cultura Económica.

Leiva, J. J. (2012). La formación en educación intercultural del profesorado y la comunidad educativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 8-31.

López, L. E. (Ed.). (2009). Interculturalidad, educación y ciudadanía. Perspectivas latinoamericanas. Plural Editores.

Martínez, M. (1996). Comportamiento Humano. Nuevos Métodos de investigación. Editorial Trillas.

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas.

Medina, P. (2009). Repensar la educación intercultural en nuestras Américas. Decisio, (24), 3-12.

Pérez Serrano, G. (2004). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes y Métodos. Editorial La Muralla.

Pineda, E. B., De Alvarado, E. L. y De Canales, F. H. (1994). Metodología de la investigación (2.a ed.). Organización Panamericana de la Salud.

Ramírez, J. (10 de agosto de 2013). Indígenas del Cesar sin calidad de vida. El Pilón. https://elpilon.com.co/indigenas-del-cesar-sin-calidad-de-vida/

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Universidad Popular del Cesar. (2016). Políticas institucionales. Educación Inclusiva. Universidad Popular del Cesar.

Valverde, A. (2010). La formación docente para una educación intercultural en la escuela secundaria. Cuicuilco, 17(48), 133-146.

How to Cite

Varela Herrera, J. O., & Márquez Rodríguez, L. L. (2022). Intercultural pedagogical practices in the undergraduate students of the Fine Arts Faculty of the Universidad Popular del Cesar. Revista Criterios, 29(2), 161–180. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-09-22

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views