Strengthening of the disciplinary knowledge of Natural Sciences in the Educational Institution Jorge Eliecer Gaitán of the municipality of Orito, Putumayo
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art6Keywords:
teaching of natural sciences, content knowledge and science learningAbstract
The present work arose from the problem that was observed in the sixth-grade students of the Jorge Eliecer Gaitán Educational Institution, in the municipality of Orito, department of Putumayo, to assimilate the disciplinary knowledge of weight, mass, volume, and density, in the absence of a specialized classroom of natural sciences.
For many of them, the area of natural sciences is boring and irrelevant due to the methodology with which teachers teach their classes who, due to the little or no availability of equipment or tools, are limited to the theoretical foundation, without resources that allow the class to be active. Sixth-grade students have difficulties in assimilating concepts about weight, mass, volume, and density, negatively reflected in the topics corresponding to the subsequent grades of basic secondary and secondary education. In addition, there is no systematization of significant experiences in the educational institution for the teaching of the physical processes of the natural sciences; therefore, the general objective revolved around strengthening this conceptual knowledge, through learning based on natural science projects.
The specific objectives were: To identify, through a diagnostic test, the concepts handled by sixth-grade students, to describe the pedagogical practices implemented by natural science teachers for the teaching of these concepts, to design and carry out a physical methodological strategy to strengthen them, as an alternative to the absence of the laboratory in the educational institution and, evaluate the implementation of the methodological strategy to analyze the impact on them. Likewise, the problem question was posed, as follows: Do laboratory practices with materials of daily life allow strengthening the conceptual knowledge of weight, mass, volume, and density in sixth-grade students? data with which the research was developed.
Author Biographies
Richard Edgardo Muñoz Erazo, Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán
Magíster en Pedagogía. Docente Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán.
Emerson Arturo Suarez Buchelly, Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán
Magíster en Pedagogía. Docente Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán.
References
Alvarado, K. W. (2011). Incidencia de los trabajos prácticos en el aprendizaje de los estudiantes de Química General I en conceptos de materia, energía y operaciones básicas, en la UPNFM de la sede de Tegucigalpa [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán]. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcc82x6
Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-39.
Castillo, S. (2008). Propuesta pedagógica basada en el constructivismo para el uso óptimo de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 11(2), 171-194.
Díaz, C. A. (2012). Prácticas de laboratorio a partir de materiales de la vida cotidiana, como alternativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/11915/8411005.2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Flores, M. (2004). Implicaciones de los paradigmas de investigación en la práctica educativa. Revista Digital Universitaria, 5(1), 2-9.
García, Y. P., Mera, P. A. y Morán, L. G. (2016). Laboratorio móvil al alcance en el área de Ciencias naturales y Educación ambiental con los estudiantes del ciclo II del Colegio Andino San Nicolás [Tesis de Pregrado, Universidad del Tolima]. http://repository.ut.edu.co/handle/001/2214
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Llorente-Segura, P. (2016). Efecto de las prácticas experimentales en el aprendizaje y motivación de los alumnos para la asignatura de química de primer curso de bachillerato [Tesis de Maestría, Universidad Internacional de La Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3594
Mesías, O. (s.f.). La investigación cualitativa. https://docplayer.es/226997561-La-investigacion-cualitativa.html
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). La práctica pedagógica como escenario de aprendizaje. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357388_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006a). Formar en ciencias: ¡el desafío! Lo que necesitas saber y saber hacer. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-81033_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educacion Nacional. (MEN). (2006b). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: Inglés. Formar en lenguas extranjera: Un reto. Ministerio de Educacion Nacional.
Mterradillos. (2013). Métodos de enseñanza. https://es.slideshare.net/mterradillos/mtodos-de-enseanza-25590607
Ortiz, K. E. (s.f.). Plataforma para el control del uso de softwares educativos. https://www.eumed.net/libros-gratis/2009c/583/Proceso%20de%20ensenanza%20aprendizaje.htm#:~:text=Como%20proceso%20de%20ense%EF%BF%BD,del%20mundo%22%20%5B1%5D
Pérez, Á. (2016, 28 de julio). Colegios en mal estado frenan la educación en Colombia. Revista Semana. https://www.semana.com/opinion/columnistas/articulo/colegios-en-mal-estado-frenan-la-educacion-por-angel-perez/226227/
Salvador, I. R. (2018). Modelo pedagógico tradicional: historia y bases teórico-prácticas. https://psicologiaymente.com/desarrollo/modelo-pedagogico-tradicional
Sarmiento-Castro, A. (2004). La investigación cualitativa en educación y la relación con el campo pedagógico. Revista Respuestas, 9(2), 41-48. https://doi.org/10.22463/0122820X.696 DOI: https://doi.org/10.22463/0122820X.696
Toledo, P. y Sánchez, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Universidad de Sevilla. Profesorado, Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(2), 429-449. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |