Strengthening of the disciplinary knowledge of Natural Sciences in the Educational Institution Jorge Eliecer Gaitán of the municipality of Orito, Putumayo

Authors

  • Richard Edgardo Muñoz Erazo Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán
  • Emerson Arturo Suarez Buchelly Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art6

Keywords:

teaching of natural sciences, content knowledge and science learning

Abstract

The present work arose from the problem that was observed in the sixth-grade students of the Jorge Eliecer Gaitán Educational Institution, in the municipality of Orito, department of Putumayo, to assimilate the disciplinary knowledge of weight, mass, volume, and density, in the absence of a specialized classroom of natural sciences.

For many of them, the area of natural sciences is boring and irrelevant due to the methodology with which teachers teach their classes who, due to the little or no availability of equipment or tools, are limited to the theoretical foundation, without resources that allow the class to be active. Sixth-grade students have difficulties in assimilating concepts about weight, mass, volume, and density, negatively reflected in the topics corresponding to the subsequent grades of basic secondary and secondary education. In addition, there is no systematization of significant experiences in the educational institution for the teaching of the physical processes of the natural sciences; therefore, the general objective revolved around strengthening this conceptual knowledge, through learning based on natural science projects.

The specific objectives were: To identify, through a diagnostic test, the concepts handled by sixth-grade students, to describe the pedagogical practices implemented by natural science teachers for the teaching of these concepts, to design and carry out a physical methodological strategy to strengthen them, as an alternative to the absence of the laboratory in the educational institution and, evaluate the implementation of the methodological strategy to analyze the impact on them. Likewise, the problem question was posed, as follows: Do laboratory practices with materials of daily life allow strengthening the conceptual knowledge of weight, mass, volume, and density in sixth-grade students? data with which the research was developed.

Author Biographies

Richard Edgardo Muñoz Erazo, Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán

Magíster en Pedagogía. Docente Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán.

Emerson Arturo Suarez Buchelly, Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán

Magíster en Pedagogía. Docente Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán.

References

Alvarado, K. W. (2011). Incidencia de los trabajos prácticos en el aprendizaje de los estudiantes de Química General I en conceptos de materia, energía y operaciones básicas, en la UPNFM de la sede de Tegucigalpa [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán]. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcc82x6

Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-39.

Castillo, S. (2008). Propuesta pedagógica basada en el constructivismo para el uso óptimo de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 11(2), 171-194.

Díaz, C. A. (2012). Prácticas de laboratorio a partir de materiales de la vida cotidiana, como alternativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/11915/8411005.2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Flores, M. (2004). Implicaciones de los paradigmas de investigación en la práctica educativa. Revista Digital Universitaria, 5(1), 2-9.

García, Y. P., Mera, P. A. y Morán, L. G. (2016). Laboratorio móvil al alcance en el área de Ciencias naturales y Educación ambiental con los estudiantes del ciclo II del Colegio Andino San Nicolás [Tesis de Pregrado, Universidad del Tolima]. http://repository.ut.edu.co/handle/001/2214

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Llorente-Segura, P. (2016). Efecto de las prácticas experimentales en el aprendizaje y motivación de los alumnos para la asignatura de química de primer curso de bachillerato [Tesis de Maestría, Universidad Internacional de La Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3594

Mesías, O. (s.f.). La investigación cualitativa. https://docplayer.es/226997561-La-investigacion-cualitativa.html

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). La práctica pedagógica como escenario de aprendizaje. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357388_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006a). Formar en ciencias: ¡el desafío! Lo que necesitas saber y saber hacer. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-81033_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educacion Nacional. (MEN). (2006b). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: Inglés. Formar en lenguas extranjera: Un reto. Ministerio de Educacion Nacional.

Mterradillos. (2013). Métodos de enseñanza. https://es.slideshare.net/mterradillos/mtodos-de-enseanza-25590607

Ortiz, K. E. (s.f.). Plataforma para el control del uso de softwares educativos. https://www.eumed.net/libros-gratis/2009c/583/Proceso%20de%20ensenanza%20aprendizaje.htm#:~:text=Como%20proceso%20de%20ense%EF%BF%BD,del%20mundo%22%20%5B1%5D

Pérez, Á. (2016, 28 de julio). Colegios en mal estado frenan la educación en Colombia. Revista Semana. https://www.semana.com/opinion/columnistas/articulo/colegios-en-mal-estado-frenan-la-educacion-por-angel-perez/226227/

Salvador, I. R. (2018). Modelo pedagógico tradicional: historia y bases teórico-prácticas. https://psicologiaymente.com/desarrollo/modelo-pedagogico-tradicional

Sarmiento-Castro, A. (2004). La investigación cualitativa en educación y la relación con el campo pedagógico. Revista Respuestas, 9(2), 41-48. https://doi.org/10.22463/0122820X.696 DOI: https://doi.org/10.22463/0122820X.696

Toledo, P. y Sánchez, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Universidad de Sevilla. Profesorado, Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(2), 429-449. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

How to Cite

Muñoz Erazo, R. E., & Suarez Buchelly, E. A. (2022). Strengthening of the disciplinary knowledge of Natural Sciences in the Educational Institution Jorge Eliecer Gaitán of the municipality of Orito, Putumayo. Revista Criterios, 29(2), 89–110. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art6

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-09-22

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views