Teaching strategy: pop-up books to strengthen writing in third grade students

Authors

  • Nancy Lorena Sterling-Ortiz Institución Educativa José Eustacio Rivera
  • Yolanda Pérez-Samboní Institución Educativa Mondeyal sede Mondeyal

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.2-art5

Keywords:

teaching, learning, writing, pop-up book

Abstract

This study presents some pedagogical considerations with a didactic substantiation, about the use of the pop-up books, and how to incorporate them into the teaching and learning processes of story writing in third grade children of the Mondeyal Educational Institution, in Isnos, Huila. The status of the problem at the international, national and regional levels was inquired. The didactic proposal was designed as an instrument of mediation, teaching and learning. It was observed that it is relevant to integrate didactic and deployable strategies, as a semiotic system of knowledge and use in school today, to develop linguistic competence and, in particular, writing, as a tool that helps improve students’ writing.

Author Biographies

Nancy Lorena Sterling-Ortiz, Institución Educativa José Eustacio Rivera

Administradora de empresas, Universidad Cooperativa de Colombia; Magíster en Pedagogía. Docente Institución Educativa José Eustacio Rivera, Bruselas Pitalito, Huila.

Yolanda Pérez-Samboní, Institución Educativa Mondeyal sede Mondeyal

Licenciada en básica con énfasis en Inglés; Magíster en pedagogía. Labora Institución Educativa Mondeyal sede Mondeyal, Isnos, Huila.

References

Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, (47), 73-88. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05

Ausubel, D.P. (1976). Psicología Educativa. Un punto de vista cognositivo. Editorial Trillas.

Boragnio, D. y Cantú, G.A. (2016). La importancia de la escritura para la producción, transmisión y articulación teórico-clínica del pensamiento en la formación de psicoanalistas de niños. Perspectivas en Psicología, 13(1), 21-26.

Bravo, P. y Varguillas, C. (2015). Estrategias didácticas para la enseñanza de la asignatura Técnicas de Estudio en la Universidad Nacional de Chimborazo. Sophia, 3(19), 271-290. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.13

Bruner, J. (2013). La educación, puerta de la cultura. Antonio Machado Libros.

Domínguez, F.J. y Palomares, A. (2019). Desarrollo de la competencia en comunicación lingüística a través del aprendizaje dialógico. Educación y Transformación Social y Cultural, 255-269.

García-Gómez, M. (2013). Programa de Enseñanza Lúdica: un espacio para todos. Ride, Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 2(10).

Hamui, A. y Varela, M. (2012). La técnica de grupos focales. http://riem.facmed.unam.mx/node/104

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Herrera, Y.E. (2013). Mejoras en las habilidades escriturales a través del uso de escritura colaborativa y de Storybird 2.0. al crear textos narrativos. Colombian Applied Lingüístics Journal, 15(2), 166-183. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2013.2.a02

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2020). Saber 3°, 5°, 9° (Aplicaciones antes de 2018). https://www.icfes.gov.co/resultados-historicos-saber-359

Madero, I.P. y Gómez, L.F. (2013). El proceso de comprensión lectora en alumnos de tercero de secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 113-139.

Martínez, U. (2011). El cuento como instrumento educativo. Innovación y Experiencias Educativas, (39), 1-8.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Serie: Lineamientos curriculares. Lengua castellana. Ministerio de Educación Nacional.

Navarro, J.J. y De los Reyes, I. (2014). Evaluación de la conciencia sintáctica: Efectos de la verosimilitud en la resolución de tareas y en su relación con la comprensión de oraciones. Revista Signos, Estudios de Lingüística, 47(84), 64-90. https://doi.org/10.4067/S0718-09342014000100004

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2015). Replantear la Educación. Publicaciones UNESCO.

Pantoja, I. (2017). Programa basado en los aspectos socioculturales anglosajones y su influencia en el dominio de la competencia comunicativa en inglés. Revista Pueblo Continente, 28(2), 509-515.

Reyes-Rodríguez, E. y Colás-Cos, I. (2017). El activismo social y sus particularidades en la educación. EduSol, 17(61), 2.

Rodríguez, A. y Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, (82), 1-26. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Sánchez, E.Y. y Suárez, M.I. (2013). Evaluación de las concepciones pedagógicas y estrategias didácticas aplicadas en la enseñanza de la lengua materna: [lectura y escritura], en el nivel preescolar, en dos instituciones educativas de la ciudad de Santa Marta (Trabajo de Grado). Universidad del Magdalena. http://repositorio.unimagdalena.edu.co/jspui/handle/123456789/4601

Serrano, M. (2015). ¡Pop-up! La arquitectura del libro móvil ilustrado infantil (Tesis de Maestría). Universidad de Granada. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=56159

How to Cite

Sterling-Ortiz, N. L., & Pérez-Samboní, Y. (2020). Teaching strategy: pop-up books to strengthen writing in third grade students. Revista Criterios, 27(2), 113–128. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.2-art5

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-12-07

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views