The playful as a didactic strategy to generate oral communication skills in the transition degree

Authors

  • Nubia del Socorro Ortiz López IEM Luis Eduardo Mora Osejo
  • Betty Esperanza Velásquez Guevara IEM Luis Eduardo Mora Osejo
  • Yanet del Socorro Valverde Riascos Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/25.2-art1

Keywords:

Communication, learning, strategy, pupil, playful

Abstract

DOI:  https://doi.org/10.31948/rev.criterios/25.2-art1

Objective: Generate oral communication skills, as a structured practice to provoke and promote the word in the students of the transition degree, from a didactic strategy with playfulness. Methodology: Qualitative, through participant observation of workshops registered in the field journal, which allowed analysis of the information that was supported in the development of descriptive matrices and triangulation. The process consists of three stages: diagnosis, development and evaluation. Results: Significant changes were evidenced in the students, who participated with broad, structured and coherent sentences, demonstrated when explaining, reporting and describing. They asked, they clarified doubts, there was interaction between peers, teachers and context. Conclusion: the didactic strategy developed strengthened the oral communication, from playful situations.

Author Biographies

Nubia del Socorro Ortiz López, IEM Luis Eduardo Mora Osejo

Magíster en Pedagogía; Psicóloga. Do-cente IEM Luis Eduardo Mora Osejo. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Betty Esperanza Velásquez Guevara, IEM Luis Eduardo Mora Osejo

Magíster en Pedagogía; Psicóloga. Do-cente IEM Luis Eduardo Mora Osejo. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Yanet del Socorro Valverde Riascos, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía. Docente Investigador Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia. 

References

Bejarano, F. (2009). La expresión plástica como fuente de creatividad. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(4).

Benavides, G. (2014). Competencias docentes relacionadas con la estimulación de los niveles del lenguaje verbal (Tesis de Maestría). Recuperado de http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/120809/1378/1/TFG%20Gabriela%20%20Benavides%20Vega.pdf

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3ª. ed.). Santafé de Bogotá D.C. Colombia: Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.

Cebrián, C. y Martín, M. (2012). Propuesta metodológica de estrategias de animación a la lectura en el segundo ciclo de educación infantil. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/1103/1/TFG-B.40.pdf

Cerdas, J., Polanco, A. y Rojas, P. (2002). El niño entre cuatro y cinco años: Características de su desarrollo socioemocional, psicomotriz y cognitivo-lingüístico. Revista Educación, 26(1), 169-182. https://doi.org/10.15517/revedu.v26i1.2889

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 “por la cual se expide la ley general de educación”. Bogotá, Colombia. Recuperada de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Del Valle, L. y Mejía, L. (2016). Desarrollo de competencias científicas en la primera infancia. Un estudio de caso con los niños y niñas de educación preescolar, grado Transición, de la Institución Educativa Villa Flora, de la ciudad de Medellín. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 21(2), 217-226. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n02a07

Díaz, B. y Catalá, M. (2015). Hablar para escribir. El estilo periodístico. Atenas, Revista científico pedagógica, 1(29), 67-81.

Estándares básicos de competencias del lenguaje. (s.f.). Formar en lenguaje: apertura de caminos para la interlocución. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf1.pdf

Gassó, A. (2007). La educación infantil. Métodos, técnicas y organización. Barcelona, España: Ediciones CEAC.

Gonzálvez, A. (2016). El desarrollo de la comprensión y la expresión oral por medio de la web 2.0 (Tesis de Maestría). Universidad de Oviedo. Recuperado de digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/38436/6/TFM_Gonzálvez%20Vega.pdf

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa (5a ed.). Barcelona, España: Editorial Graó.

Jaimes, G. y Rodríguez, M. (1997). El desarrollo de la oralidad en el preescolar: práctica cognitiva discursiva y cultural. Enunciación, 2(1), 15-23.

Jiménez, C. (2010). Cerebro creativo y lúdico. Recuperado de https://www.magisterio.com.co/libro/cerebro-creativo-y-ludico

Martorelli, S. (2010) Cocinando también se aprende. Taller de cocina, lectoescritura y recetas para hacer con los niños. Recuperado de https://salaamarilla2009.blogspot.com.co/2010/04/cocinando-tambien-se-aprenderecetas.html

Ministerio de Educación Nacional. (MEN). (s.f.). Derechos Básicos de Aprendizaje. Recuperado de http://colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-349446_genera_dba.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (MEN). (s.f.). Documento No.10. Desarrollo infantil y competencias en la Primera Infancia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-210305.html

Ministerio de Educación Nacional. (MEN). (2014). Documento No. 21. El arte en la educación inicial. Recuperado de http://www.deceroasiempre.gov.co/Prensa/CDocumentacionDocs/Documento-N21-Arte-educacion-inicial.pdf

Padilla, D., Martínez, M., Pérez, M., Rodríguez, C., Miras, F. y Universidad de Almería. (2008). La competencia lingüística como base del aprendizaje. INFAD, Revista de Psicología, 1, 177-184.

Rodríguez, M. (s.f.). “Hablar” en la escuela: ¿Para qué?... ¿Cómo? Recuperado de www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a16n3/16_03_Rodriguez.pdf

Ruano, S. (2014). Desarrollo de la expresión oral a través de la dramatización en educación primaria (Trabajo de Grado). Universidad de Valladolid. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/6988/1/TFG-L788.pdf

Sánchez, E., Sáez, M., Arteaga, G., Ruiz, B., Palomar, A. y Villar, M. (s.f.). Estimulación del lenguaje oral en educación infantil. Recuperado de http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/es_neespeci/adjuntos/18_nee_110/110002c_Doc_EJ_estimulacion_leng_oral_inf_c.pdf

Téllez, A. (2007). La investigación antropológica. Alicante, España: Editorial Club Universitario.

How to Cite

Ortiz López, N. del S., Velásquez Guevara, B. E., & Valverde Riascos, Y. del S. (2018). The playful as a didactic strategy to generate oral communication skills in the transition degree. Revista Criterios, 25(2), 13–31. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/25.2-art1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-05-23

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views