Corporate Social Responsibility as management approach (Standard ISO 26000): Health Provider Company, Internal Dimension
Keywords:
Practices, Corporate Social Responsibility (CSR), healthAbstract
This study is part of a professorial research carried out by the Group CONTAR of Mariana University, aimed to determine the status of Corporate Social Responsibility (CSR) inside companies of Nariño department, taking in this case the health sector. The main objective is to determine the perceptions, practices and expectations of CSR in the internal dimension of the object of study in accordance with ISO 26000 Regulation. The research adopted a mixed approach where the qualitative references the expectations of the focal group, and the quantitative determines the perceptions and practices of CSR. The approach was investigative; the type of study was descriptive, developed through case study as a research method. The data collection instrument allowed identifying the perceptions and determining the practices of CSR, their analysis and systematization through the SPSS statistical package. The results suggest the need for policies, programs, projects and activities related to compliance with CSR, given that the adoption of these practices will help improve the level of commitment as having the organization.
Author Biography
Amanda Taimal Puetate
Diseñadora Industrial, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Alonso, L. (2003). La mirada cualitativa en sociología. Madrid: Fundamentos.
Argandoña, A. y Silva, R. (2011). ISO 26000, Una Guía Para La Responsabilidad Social De Las Organizaciones. Cuadernos de la Cátedra “la Caixa” de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo” Caixa” de Responsabilidad Social
de la Empresa y Gobierno Corporativo. Recuperado de http://comunicarseweb.com.ar/download.php?tipo=acrobat&view=1&dato=1308234290_catedralacaixa_vol11_Final_tcm5-6 No 11.
Buelvas, E., Jost, S. y Restrepo, M. (2010). Más allá de la seguridad democrática: Agenda hacia nuevos horizontes. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Cancino, C., Morales y Bonilla, C. (2008). Gestión responsable del negocio. Revista Estudio de Información y Control de Gestión, 14(1), 8-25.
Carroll, A. (1999). Corporate Social Responsibility. Business & Society, 38(3), 268-295. https://doi.org/10.1177/000765039903800303
Carneiro, M. (2004). La Responsabilidad social corporativa interna. La nueva frontera de los recursos humanos. ESIC Editorial.
Coller, X. (2000). Estudio de Casos. Cuadernos Metodológicos No 30. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Díaz, N. (2014). Responsabilidad Social Empresarial y Creación de Valor Compartido, Sostenibilidad Gerencial. Daena: International Journal of Good Conscience, 9(3), 127-144.
Galindo, L. (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. Pearson Educación.
Garriga, E. y Melé, D. (2004). Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics, 53(1-2), 51-71. https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000039399.90587.34
Gawande, A. (2011). El efecto Checklist: Cómo una simple lista de comprobación elimina errores y salva vidas. A. Bosch (Ed.). Barcelona.
Gómez, E. y Loyola, L. (2004). Responsabilidad Social empresarial en materia de relaciones laborales. (Seminario de Título). Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Económicas y Administración, Escuela de Economía, Santiago de Chile. Recuperado de http://www.cybertesis.cl/tesis/uchile/2004/gomezj_c/sources/gomezj_c.pdf
Freeman, E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Pitman.
Lara, M. (2003). La responsabilidad social de la empresa. Implicaciones Contables. Madrid: Edisofer.
Neiman, G. y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En: Vasilachis de Gialdino (Comp.), Estrategias de investigación cualitativa. Buenos Aires: Gedisa.
Organización Internacional del Trabajo, OIT, Asociación Nacional de Industriales, ANDI y Cámara Junior de Colombia
Capítulo Antioquia, JCI. (2002). Manual para la elaboración de un Balance Social.
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Rodríguez, H. y Malaver, M. (2011). La organización: los stakeholders y la responsabilidad social. Documento de investigación No. 97. Recuperado de http://www.urosario.edu.co/urosario_files/a0/a019d4bc-3670-4966-881c-ccaabf47d85c.pdf
Rojas, A. y Olaya, J. (s.f.). Responsabilidad Social Empresarial: Su origen, evolución y desarrollo en Colombia. Recuperado de http://notaria1tuquerres.com.co/sitio/sites/default/files/normativa/responsabilidad_social_empresarial_su_origen_evolucion_y_desarrollo_en_colombia.pdf
Stake, R. (1988). Investigación con estudio de caso (4ta. Ed.). Madrid: Editorial Morata. Server, R. y Villalonga, I. (2005). La Responsabilidad Social Corporativa (RSC) y su gestión integrada. CIRIEC-ESPAÑA, (53), 137-161.
Toro, D. (2006). El enfoque estratégico de la responsabilidad social corporativa: revisión de la literatura académica. Intangible Capital, 2(14), 338-358.
Zadek, S. (2005). El camino hacia la responsabilidad corporativa. Harvard Business Review, 83(8), 60-69.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |