Assisted creation of mind maps with semantically enriched subordinate terms using a domain-specific ontology
Keywords:
algorithms, conceptual mentefactos, methontology, Ontology, Pro- grammingAbstract
The main objective of this research was to contribute to the assisted creation of mind maps with semantically enriched terms by means of ontology of specific domain. As a result it was evidenced that there is a problem in the construction of conceptual mindsets by teachers and students. On the other hand, there are no IT tools that support the construction assistance. Based on the problematic, an ontological model was created that allows the suggestion of subordinate terms in the creation of mentefactos, which was tested by a prototype, and evaluated through a survey. It is possible to affirm that this is the first ontological model represented by a computer prototype. The specific domain of this research is algorithms and programming (APOII) in levels 3, 4, 5, of the book Fundamentos de programación, aprendizaje activo basado en casos (Villalobos and Casallas, 2006).
Author Biographies
Wilson Armando Unigarro Botina
Ingeniero de Sistemas. Investigador Integrante del grupo de investigación GISMAR, San Juan de Pasto,
Nariño, Colombia.
Álvaro Ricardo Cujar
Ingeniero de Sistemas; Especialista en Redes y Servicios Telemáticos. Docente Universidad Mariana,
San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Cañas, J. (2004). CmapTools. Recuperado de CmapTools: http://cmap.ihmc.us/
Corcho, O., Lopez, M. y López, C. (1996). Construcción de ontologías legales con la metodología METHONTOLOGY y la herramienta WebODE. Budapest.
De Zubiria, M. (1999). Pedagogías del siglo XXI: Mentefactos I. Bogotá: Editorial Mesa Redonda del Magisterio.
Edelman, K. & Amelyan, L. (2006). bubbl.us. Recuperado de bubbl.us: https://bubbl.us/
Foundation, T. A. (2015). Apache Jena. Recuperado de Apache Jena: https://jena.apache.org/
López, R. y Troya, C. (2010). Los mentefactos en el desarrollo del pensamiento conceptualde los niños(as) de septimo año de eduacion basica de la escuela ‘Tomas Martinez’ de la Hcda La Clementina Parroquia La Union Canton Babahoyo durante el periodo electivo 2009-2010. Universidad estatal de bolivar.
Lorincz, Z. y Mrosk, F. (2007). mindomo. Recuperado de mindomo: https://www.mindomo.com/es/
Merani, A. y Zuburía, M. (2010). PsicoPedagogia. Recuperado de PsicoPedagogia: http://www.psicopedagogia.com/definicion/mentefacto&resala=mentefactos
Parra, C. (2000). El portafolio académico. Santafé de Bogotá.
Raskin & Scott. (2007). MindManager. Recuperado de MindManager: http://www.mindjet.com/products/mindmanager
Stanford, U. (15 de Abril de 2013). Protégé. Recuperado de Protégé: http://protege.stanford.edu/
Villalobos, S. y Casallas, G. (2006). Fundamentos de Programacion, APRENDIZAJE ACTIVO BASADO EN CASOS. Bogotá.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |