Perspectives on the study of conflict: macrostructural and microstructural aspects from transdisciplinary

Authors

  • David González Fundación Universitaria Cervantina San Agustín
  • John Solórzano Fundación Universitaria Cervantina San Agustín

Keywords:

aggression, conflict, macrostructure of the conflict, microstructure of the conflict, conflict resolution

Abstract

The conflict, investigated from different perspectives, is an issue of great importance for the social and community life of human beings. The present document exposes many aspects considered in the study of the conflict from diverse disciplines, such as Psychology, Anthropology and Biology, analyzing
its characteristics at the macroestructural and microstructural levels. It is concluded that there are common aspects to the various perspectives from which it has been studied, and that a transdisciplinary perspective, such as the one proposed from the theory of conflicts by Galtung, is appropriate to make a better understanding and management of conflicts.

Author Biographies

David González, Fundación Universitaria Cervantina San Agustín

Psicólogo; Candidato a Magíster en Psicología. Docente Investigador Fundación Universitaria Cervantina
San Agustín, Bogotá, Colombia.

John Solórzano, Fundación Universitaria Cervantina San Agustín

Psicólogo; Especialista y Candidato a Magíster en Tecnologías Aplicadas a la Educación. Docente
Investigador, Fundación Universitaria Cervantina San Agustín, Bogotá, Colombia.

References

Accinelli, E. (s.f.). La teoría de juegos evolutivos, naturaleza y racionalidad. Cátedra Bolívar. Temas de Teoría Económica y su Método 15. Recuperado de http://www.usc.es/economet/aeeadepdf/aeeade117.pdf

Aureli, F. & De Waal, F. (2000). Natural Conflict Resolution. Berklee: University of Caifornia Press.

Álvarez, S. y Rettberg, A. (2008). Cuantificando los efectos económicos del conflicto: Una exploración de los costos del conflicto armado colombiano. Colombia Internacional, (67), 14-37.

Ávila, F. y Bianchi, A. (2015). Guía de Economía comportamental e experimental. São Paulo: EconomiaComportamental.org.

Baron, R. y Byrne, D. (2005). Psicología Social. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Biología. (s.f.). Ecología de las comunidades. Recuperado de http://www.biologia.edu.ar/ecologia/ECOLOGIA%20DE%20LAS%20COMUNIDADES.htm

Boia, L. (1995). Entre el ángel y la bestia. Santiago de Chile: Andrés Bello.

Brauer, J. y Dunne, J. (2010). Macroeconomía y violencia. Revista de Economía del Rosario,13(1), 1-39.

Calderón, P. (2009) Teoría de Conflictos de Johan Galtung. Revista Paz y Conflictos, (2), 60-81.

Canet, J. (2014). Alternativas a la judicialización de los conflictos de Roma hasta la actualidad. Revista de derecho UNED, (14), 133-160.

Carrasco, M. y González, M. (2006). Aspectos Conceptuales de la Agresión: Definición y Modelos Explicativos. Acción Psicológica, 4(2), 7-38.

Chaux, E. (2002). Buscando pistas para prevenir la violencia urbana en Colombia: Conflictos y agresión entre niños(as) y adolescentes de Bogotá. Revista de estudios sociales, (12), 43-53.

Clavijo, A. (1997). El estudio de la elección en condiciones de incertidumbre. Suma psicológica, 4(1), 57-77.

DeCatanzaro, D. (1999). Motivation and emotion: Evolutionary, Psychological, Developmental and Social perxpectives. Upper Sadler River: Prentice Hall.

De Haro-Honrubia, A. (2012). Antropología del conflicto: Reflexiones sobre el nuevo orden global. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 19(60), 177-204.

Diario El tiempo. (2016). Hombre de 45 años de edad asesinado en La Ceiba. Recuperado de http://www.tiempo.hn/la-ceiba-matan-ciudadano-frente-a-gasolinera/

Diltz, A. (2012). Revisiting Johan Galtung concept of structural violence. New Political Science, 34(2), 191-194.

Duymovich, I. (2007). La reparación integral como mejor alternativa de satisfacción a la víctima: experiencias de la justicia restauradora en casos de delincuencia juvenil y violaciones a los derechos humanos. (Trabajo de Grado). Instituto de Ciencia Procesal Penal, Lima, Perú.

Ember, C., Ember, M. y Peregrine, P. (2010). Antropología (10ma. ed.). España: Pearson.

Ferguson, T. (s.f.). Game Theory. Los Angeles: University of California, Department of Mathematics.

Forgas, J., Kruglanski, A. & Williams, K. (2011). The psychology of social conflict and aggression. New York: Psychology Press.

Galtung, J. (1997). Peace education is only meaningful if it leads to action. UNESCO Courier, 50(1), 4.

Gladstone, A. (1959). The conception of the enemy. Recuperado de http://www.policyscience.net/ws/gladstone.pdf

Harris, M. (1989). Nuestra especie. Madrid: Alianza.

Jaisson, P. (2000). La hormiga y el sociobiólogo. México: Fondo de Cultura Económica.

Jones, E. & Davis, K. (1965). From Acts To Dispositions The Attribution Process In Person Perception. Advances in Experimental Social Psychology, 2, 219–266.

Kottak, P. (2006). Antropología cultural (11ma. ed.). México: McGraw-Hill.

Laca, F. (2006) Paz, cultura y psicología del conflicto. Estudios Sobre las Culturas Contemporáneas, 12(24), 55-70.

Lasch, C. (1991). La cultura del narcisismo. Chile: Andrés Bello.

Lenzi, A. (2013). Advertising secrecy, creating power in ancient mesopotamia: how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power. Antiguo Oriente, 11, 13-42.

Macionis, J. y Plummer, K. (2007). Sociología (3ra. ed.). España: Pearson.

Maier, R. (1998). Comparative Animal Behavior: An Evolutionary and Echological Aproach. MA: Allyn and Bacon.

Monroe, A., Reeder, G. & James, L. (2015). Perceptions of Intentionality for Goal Related Action: Behavioral Description Matters. PLoS ONE, 10(3), e0119841.

Moyer, K. (1968). Kinds of agression and their physiological basis. Communications in Behavioral Biology, 2, 68-87.

Munduate, L. y Martínez, J. (1999). Conflicto y Negociación. Madrid: Ediciones Pirámide.

Nebel, S., Schneider, S. & Rey, G. (2016). From duels to classroom competition: Social competition and learning in educational videogames within different group sizes. Computers in Human Behavior, 55, 384-398.

Paletz, S., Miron-Spektor, E. & Lin, C. (2014). A cultural lens on interpersonal conflict and creativity in multicultural environments. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(2), 237-252.

Real Academia Española (RAE). (2014). Diccionario de la lengua española (23a. ed.). Madrid, España: RAE.

Ricciardi, M. (2009). Is The Revolution Over? A History of the Concept and its Political Valoration. Espiral, 15(44), 9-29.

Sahlins, M. (1972). Stone Age economics. Chicago: Aldine.

Shahmohammadi, N. (2014). Conflict Management Among Secondary school Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 630-635.

Schwartz, B. (2004). The Paradox of Choice. Why more is less. NYC: Harper Perennial. Torres, C. (s.f.). Aspectos psicológicos de la economía. Recuperado de http://colombiainforma.info/images/documentos/ASPECTOS%20PSICOLGICOS%20DE%20LA%20ECONOMA.pdf

Tschannen-Moran, M. (2001). The effects of a state-wide conflict management initiative in schools. American Secondary Education, 29(3), 2-32.

Tortosa, J. (2003). Los medios y la guerra. Revista de Estudios Sociales, 16, 57-69.

Uribe, H. (2011). La ciudad colombiana: Inseguridad, incertidumbres y miedos. Revista Geográfica, 150, 97-112.

Weber, M. (1949). Methodology of social sciences. Illinois: Free Press.

Yaffe, L. (2011). Armed conflict in Colombia: analyzing the economic, social, and institutional causes of violent opposition. Revista CS., 8, 187-208.

How to Cite

González, D., & Solórzano, J. (2016). Perspectives on the study of conflict: macrostructural and microstructural aspects from transdisciplinary. Revista Criterios, 23(1), 311–333. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1800

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views