Britabot: experiences with the Educational Robotics Seedbed

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.31948/rc.v31i1.3854

Palabras clave:

education, educational robotics, research seedbed, STEAM competencies

Resumen

This article presents the journey and experiences after the implementation of the Educational Robotics Workshop supported by Science and Technology ‘Britabot’ in a private rural educational institution in the city of San Juan de Pasto. There was an experimental group of 28 students, from the fifth grade of elementary school to the eleventh grade of high school, between 10 and 18 years old, and two teachers assigned to the school, to whom a training strategy was applied to strengthen their skills and competencies, through the use of the STEAM approach and tools and elements of educational robotics, which allowed them to guide their learning through constructivism and the development of a curriculum guide previously designed for the fulfillment of the objectives of the project. The qualitative research modality was used within a critical social approach applied in action research.

Biografía del autor/a

Jonathan Mateo Palma Polo, Alcaldía Municipal de San Juan de Pasto

Master’s Degree in Education, Universidad de Nariño; Specialist in Project Management, Universidad de Nariño; Bachelor’s Degree in Computer Science, Universidad de Nariño. Educational Project Manager, Mayor’s Office of Pasto, Nariño, Colombia.

Marlon Oweimar Coral Vargas, Colegio Musical Británico

Master’s Degree in Education, Universidad de Nariño; Systems Engineer, Universidad San Martín. Pedagogical Coordinator Colegio Musical Británico, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Alejandra Zuleta Medina, Universidad Mariana

Ph.D. in Educational Sciences, Universidad de Nariño; Master’s Degree, Universidad de Nariño; Systems Engineer, Universidad de Nariño. Full-time professor of the Systems Engineering Program, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Referencias bibliográficas

Carneiro, R. (2021). Las TIC y los nuevos paradigmas educativos: la transformación de la escuela en una sociedad que se transforma [ICT and new educational paradigms: the transformation of the school in a changing society]. In R. Carneiro, J. Toscano, & T, Díaz (coord.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo [ICT Challenges for educational change] (pp. 15-27). Fundación Santillana.

González-Fernández, M., González-Flores, Y., & Muñoz-López, C. (2021). Panorama de la robótica educativa a favor del aprendizaje [Panorama of educational robotics for learning]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(2), 2301. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2301

LaCosse, J., Murphy, M. C., García, J. A., & Zirkel, S. (2021). The role of STEM professors' mindset beliefs on students' anticipated psychological experiences and course interest. Journal of Educational Psychology, 113(5), 949-971. https://doi.org/10.1037/edu0000620

Li, Y., Wang, K., Xiao, Y., & Froyd, J. (2020). Research and trends in STEM education: a systematic review of journal publications. International Journal of STEM Education, 7(11), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-020-00207-6

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2023). Directrices para la formulación de políticas y planes maestros de TIC en educación [Guidelines for the formulation of ICT policies and master plans in education]. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385091

Rodríguez, M., Alcázar, O., & Gil, S. (2019). Efectos de la aplicación de una estrategia pedagógica semilleros de investigadores en el desarrollo de las competencias investigativas en alumnos pregrado de una universidad peruana [Effects of the application of a researcher seedbed pedagogical strategy on the development of research skills in undergraduate students at a Peruvian university]. En T. Sola, M. García, A. Fuentes, A. Rodríguez, & J. Belmonte (coord.), Innovación educativa en la sociedad digital [Educational innovation in the digital society] (pp. 55-65). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv2s0jcdb.7

Romero-Rodríguez, J., De la Cruz-Campos, J., Ramos-Navas, M., & Martínez-Domingo, J. (2014). Robótica educativa para el desarrollo de la competencia STEM en maestras en formación [Educational robotics for the development of STEM competence in teacher trainees]. Bordón. Revista de Pedagogía, 75(4), 75-92. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.97174

Suárez, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación [Some reflections on collaborative action research in education]. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(1), 40-56. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1835

Cómo citar

Palma Polo, J. M., Coral Vargas, M. O., & Zuleta Medina, A. (2024). Britabot: experiences with the Educational Robotics Seedbed. Revista Criterios, 31(1), 68–82. https://doi.org/10.31948/rc.v31i1.3854

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Publicado

2024-01-30

Número

Sección

Artículos resultado de investigación

Métricas

QR Code
Estadísticas de artículo
Vistas de resúmenes
Vistas de PDF
Descargas de PDF
Vistas de HTML
Otras vistas