Psychometric Properties of the Teachers’ Knowledge and Practice Scale for Students with ADHD
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art5Palabras clave:
Pedagogical relationship, psychometric properties, inattention, hyperactivity, impulsivityResumen
The psychometric properties of the scale of knowledge and pedagogical practice of teachers against inattention, hyperactivity, and impulsive behavior in school contexts in Cúcuta, Norte de Santander are validated. It was carried out under a quantitative, non-experimental approach, of exploratory, cross-sectional type, in terms of the population to be taken into account, who were the teachers assigned to the Municipal Education Secretary; the sample was obtained by proportional fixing; the data were processed in SPSS applying exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) based on reliability and reproducibility Cronbach’s alpha, test-retest with Lin’s intraclass correlation coefficient and the kappa index Cohen’s. It is concluded that the test has the appropriate psychometric properties for use in Colombian school contexts.
Biografía del autor/a
Sandra Milena Carrillo Sierra
Magíster en Desarrollo Educativo y Social, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia
Gloria Silva Monsalve
Especialista en Pedagogía para la Docencia Universitaria, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia
Claudia Carolina Cabrera Gómez
Doctora en Psicología, Universidad Baja California, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Mariana, Programa de Psicología, Pasto – Colombia
Carlos Gutiérrez Suárez
Psicólogo, Especialista en Gerencia en Riesgos Laborales, Seguridad y Salud en el Trabajo, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia.
Nayareth Rincón Rodriguez
Psicóloga en formación, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia
Diego Rivera Porras
Doctor en Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia.
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