Psychometric Properties of the Teachers’ Knowledge and Practice Scale for Students with ADHD

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art5

Palabras clave:

Pedagogical relationship, psychometric properties, inattention, hyperactivity, impulsivity

Resumen

The psychometric properties of the scale of knowledge and pedagogical practice of teachers against inattention, hyperactivity, and impulsive behavior in school contexts in Cúcuta, Norte de Santander are validated. It was carried out under a quantitative, non-experimental approach, of exploratory, cross-sectional type, in terms of the population to be taken into account, who were the teachers assigned to the Municipal Education Secretary; the sample was obtained by proportional fixing; the data were processed in SPSS applying exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) based on reliability and reproducibility Cronbach’s alpha, test-retest with Lin’s intraclass correlation coefficient and the kappa index Cohen’s. It is concluded that the test has the appropriate psychometric properties for use in Colombian school contexts.

Biografía del autor/a

Sandra Milena Carrillo Sierra

Magíster en Desarrollo Educativo y Social, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia

Gloria Silva Monsalve

Especialista en Pedagogía para la Docencia Universitaria, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia

Claudia Carolina Cabrera Gómez

Doctora en Psicología, Universidad Baja California, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Mariana, Programa de Psicología, Pasto – Colombia

Carlos Gutiérrez Suárez

Psicólogo, Especialista en Gerencia en Riesgos Laborales, Seguridad y Salud en el Trabajo, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia.

Nayareth Rincón Rodriguez

Psicóloga en formación, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia

Diego Rivera Porras

Doctor en Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia.

Referencias bibliográficas

American Psychiatric Association (APA). (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM-5) (5.a ed.). Editorial Médica Panamericana.

Angarita-Ortiz, M. F., Calderón-Suescún, D. P., Carrillo-Sierra, S. M., Rivera-Porras, D., Cáceres-Delgado, M. y Rodríguez-González, D. (2020). Factores de protección de la salud mental en universitarios: Actividad física e inteligencia emocional. AVFT-Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(6). https://doi.org/10.5281/zenodo.4407166

Balbi, A., Ruiz, C. y García, P. (2017). ¿Hay diferencias en la habilidad del docente para identificar dificultades en cálculo y en lectura? Revista Neuropsicología Latinoamericana, 9(1), 47-55.

Barkley, R. (2014). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. Guilford Publications.

Beltrán, M., Todd, H., Franzani, P., Martinich, C. y Castillo, R. (2012). El cuestionario Five to Fifteen (FTF) para una evaluación integral del desarrollo: Propiedades psicométricas y caracterización de muestra de niños chilenos. Terapia Psicológica, 30(3), 31-47. https://doi.org/10.4067/S0718-48082012000300004

Carrillo-Sierra, S. M. y Quintero, S. A. (eds.). (2020). Neurodesarrollo adolescente: perspectivas en la educación actual. Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Carrillo-Sierra, S. M., Forgiony-Santos, J., Rivera-Porras, D., Bonilla-Cruz, N. J., Montánchez-Torres, M. y Alarcón-Carvajal, M. (2018). Prácticas pedagógicas frente a la educación inclusiva desde la perspectiva del docente. Revista Espacios, 39(17), 15-32. http://hdl.handle.net/20.500.12442/2167

Domínguez-Lara, S. y Merino-Soto, C. (2015). Sobre el reporte de confiabilidad del CLARP-TDAH, de Salamanca (2010). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1316-1319.

DuPaul, G., Power, T. y Anastopoulos, A. (2018). Escala de evaluación TDAH-5 para niños y adolescentes. Manual Moderno.

Estévez, B. y León, M. (2015). Inclusión educativa del alumnado con TDA/H: estrategias didácticas generales y organizativas de aula. Revista de Educación Inclusiva, 8(3), 89-106.

Eugenio-Gozalbo, M. y Aragón, L. (2016). Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros/as de Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 667-679. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i3.11

Expósito, V. (2016). Estudio de revisión sobre la intervención educativa en alumnado con TDAH [Tesis de Pregrado, Universidad de La Laguna]. Repositorio Institucional. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/3410

Fenollar-Cortés, J., Calvo-Fernández, A., García-Sevilla, J. y Cantó-Díez, T. (2016). La escala Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) como predictora del TDAH: comportamiento de los índices SDQ respecto a las dimensiones 'Hiperactividad/Impulsividad' e 'Inatención' en una muestra clínica. Anales de Psicología, 32(2), 313-319. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.203331

González-Gómez, D. y Carrillo-Sierra, S. M. (2018). Inteligencia emocional en docentes de primaria. En Carrillo-Sierra, S. M., Sanabria-Herrera, B. Bermúdez-Pirela, V. y Espinosa-Castro, J. F. (eds.). Actores en la educación: Una mirada desde la psicología educativa (pp. 132-157). Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Hernández, E. y Hernández, L. (2015). Experiencia formativa en escolares con trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Medimay, 21(1), 57-64.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Mellado, M., Tello, F., Martínez, L. y Parada, B. (2015). Confiabilidad y validez de la Escala de Déficit Atencional (EDAH) adaptada en estudiantes chilenos. Salud mental, 38(4), 245-252. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2015.034

Miranda, A., Barrios, D., Duque, L., Burgos, E. y Salazar, J. (2018). Conocimientos sobre TDAH de los docentes de primaria de colegios públicos de Sabaneta, Antioquia. Revista Colombiana de Psiquiatría, 47(3), 165-169. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2017.04.002

Morales-Hidalgo, P., Hernández-Martínez, C., Vera-Dávila, M., Voltas-Moreso, N. y Canals, J. (2017). Propiedades psicométricas de los índices de Conners-3 y Conners Early Childhood en población escolar española. International Journal of Clinical and Health Psychology, 17(1), 85-96. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2016.07.003

Moreno, M., Díaz, W., Bermonti, M. y Rodríguez-Arocho, W. (2018). Comparación de Perfiles del TDAH-TC en la EIWN-R-PR y el CAS. Revista Puertorriqueña de Psicología, 29(2), 224-237.

Ochoa, J. (2018). Familias funcionales y disfuncionales en el trastorno por déficit de atención e hiperactividad [Tesis doctoral, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/37854

Padrós-Blázquez, F., Olavarrieta, A. D., Martínez-Medina, M. P. y González-Betanzos, F. (2018). Estudio psicométrico del Cuestionario de Detección del Trastorno de Conducta (CDTC). Psicodebate, 18(1), 7-20. https://doi.org/10.18682/pd.v18i1.701

Ramos, C. y Pérez-Salas, C. (2016). Propiedades psicométricas: ADHD Rating Scale IV en formato autoreporte. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 54(1), 9-18. https://doi.org/10.4067/S0717-92272016000100002

Richarte, V., Corrales, M., Pozuelo, M., Serra-Pla, J., Ibáñez, P., Calvo, E., Corominas, M., Bosch, R., Casas, M. y Ramos-Quiroga, J. (2017). Validación al español de la ADHD Rating Scale (ADHD-RS) en adultos: relevancia de los subtipos clínicos. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 10(4), 185-191. https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2017.06.003

Rincón, M. y Rey, C. (2017). Adaptación y evaluación de las propiedades psicométricas del brief-p en preescolares colombianos. CES Psicología, 10(1), 48-62. https://doi.org/10.21615/cesp.10.1.4

Rivera, F. (2016). La elevada prevalencia del TDAH: posibles causas y repercusiones socioeducativas. Psicología Educativa, 22(2), 81-85. https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.12.002

Rivera-Porras, D., Carrillo-Sierra, S., Silva-Monsalve, G. y Galvis-Velandia, L. (2019). Conocimiento y práctica pedagógica de los docentes en escolares con inatención, hiperactividad e impulsividad. Revista Perspectivas, 4(1), 66-76. https://doi.org/10.22463/25909215.1764

Ruedas, M. (2016). Aportes axiológicos de experiencias didácticas complejizantes en la formación de docentes. Educación y Humanismo, 18(30), 28-41. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1312

Salamanca, L., Naranjo, M., Castro, Á. y Calle, G. (2016). Asociación de características de trastorno del desarrollo de la coordinación con síntomas de trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños de la ciudad de Manizales. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(3), 156-161. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2015.09.003

Salas-Bravo, S., González-Arias, M., Araya-Piñones, A., Valencia-Jimenez, M. y Oyarce-Cortes, C. (2017). Uso del Test de Rendimiento Continuo de Conners para diferenciar niños normales y con TDAH en Chile. Terapia psicológica, 35(3), 283-291. https://doi.org/10.4067/S0718-48082017000300283

San Nicolás, S. e Iraurgi, I. (2016). Desarrollo de una Escala de Autoinforme para la valoración del TDAH en la infancia (EA-TDAH): Estudio Delphi y datos de adecuación psicométrica. Terapia psicológica, 34(1), 41-52. https://doi.org/10.4067/S0718-48082016000100005

Cómo citar

Carrillo Sierra, S. M., Silva Monsalve, G., Cabrera Gómez, C. C., Gutiérrez Suárez, C., Rincón Rodriguez, N., & Rivera Porras, D. (2023). Psychometric Properties of the Teachers’ Knowledge and Practice Scale for Students with ADHD. Revista Criterios, 30(2), 67–82. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art5

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Publicado

2023-08-11

Número

Sección

Artículos resultado de investigación

Métricas

QR Code
Estadísticas de artículo
Vistas de resúmenes
Vistas de PDF
Descargas de PDF
Vistas de HTML
Otras vistas