Skills for living and healthy coexistence
Abstract
Through this present article, it is exposed, from a procedural perspective, the importance of contributing with the strengthening in skills for life and healthy coexistence to the students practicing the Peace and Territory program of the Mariana University. For this reason, the follow-up is presented which gives an account of the previous, permanent and post-psychoeducation process and accompaniment carried out from the psychology area, in period B of the year 2018. During the execution of these accompaniments, a group dynamics, since it seeks to promote among members of the interdisciplinary teams a communication system based on the concepts guaranteed, with the purpose of strengthening the student practitioners in the theme of life skills and healthy coexistence and that these are applicable from the individual to the group in the workplace context and interdisciplinarity. Also, this article presents some conclusions that serve as a basis to continue with future processes to be carried out within the Peace and Territory program of the Mariana University.
References
Arévalo, M., Rojas, T. y Mendoza, L. (s.f.). Habilidades para la vida y su importancia en la salud. Recuperado de ftp://ftp2.minsa.gob.pe/descargas/dgps/documentos/articulo_habilidades_para_la_vida.pdf
Berns, J. y Fitzduff, M. (2007). Enfoques complementarios del trabajo de convivencia ¿Qué es la convivencia y por qué adoptar un enfoque complementario? Recuperado de http://www.flacsoandes.edu.ec/web/imagesFTP/1281636421.What_is_coex_Spanish.pdf
Díaz, M. y Mejía, S. (2018). Desarrollo de habilidades para la vida en la prevención del consumo de sustancias psicoactivas: un enfoque crítico al modelo existente. El ágora USB, 18(1), 203-210. doi: https://doi.org/10.21500/16578031.3450
Gallardo, P. (2009). Educación ciudadana y convivencia democrática. Pedagogía social revista interuniversitaria, 16, 119-133. Recuperado de https://doi.org/10.7179/PSRI_2009.16.09
Gómez, A. y Acosta, H. (2003). Acerca del trabajo en grupos o equipos. ACIMED, 11 (6). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex-t&pid=S1024-94352003000600011
Gutiérrez, A. (s.f.). Habilidades para la vida. Manual de Conceptos Básicos para Facilitadores y Educadores. Centro de Información y Educación para la Prevención del Abuso de Drogas. Recuperado de http://www.cedro.org.pe/emprendimientojuvenil/images/pdf/habilidadesparalavidamanualdeconceptos16agosto.pdf
Hernández, Fernández y Baptista. (2010). Metodología de la investigación (5ta. ed.).México: Mcgraw-Hill Interamericana Editores S.A. de C.V.
Hernández, Fernández y Baptista. (2014). Metodología de la investigación (6ta. ed.). México: Mcgraw-HILL Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Ibarra, E. (s.f.). Convivencia democrática y tolerancia. Movimiento contra la intolerancia. Cuadernos de análisis, 12, 1-48.
López, I. y Hernández, E. (2013). El diálogo "Habilidades para la Vida - Resiliencia", una ojeada desde el acontecer docente educativo. Edu Sol, 13(42), 1-12. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475748681001
Mangrulkar, L., Whitman, C. y Posner, M. (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Recuperado de http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Enfoque%20de%20Habilidades%20para%20la%20vida%20OPS_0.pdf
Marañón, M. (2014). Enfoque de habilidades para la vida. Boletín Científico de la Escuela Superior de Atotonilco de Tula, 1(2) Recuperado de https://doi.org/10.29057/esat.v1i2.1430
Martínez, V. (2014). Habilidades para la vida: una propuesta de formación humana. Itinerario educativo, 28(63), 61-89. Recuperado de https://doi.org/10.21500/01212753.1488
Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano (8va. ed.). Santiago de Chile: Dolmen Ediciones S.A.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - UNESCO. (2008). Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz. Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Santiago-Chile: UNESCO.
Pérez, C. (1999). Educación para la convivencia como contenido curricular: propuestas de intervención en el aula. Estudios pedagógicos, 25, 113-130. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=s0718-07051999000100007&s-cript=sci_arttext
Ponce, H. (2006). La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales. Revista académica contribuciones a la economía, Recuperado de https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00290.pdf
Rosa, G., Navarro, L. y López, P. (2014). El Aprendizaje de las Habilidades Sociales en la Universidad. Análisis de una Experiencia Formativa en los Grados de Educación Social y Trabajo Social. Formación Universitaria, 7(4). 25-38. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-50062014000400004
Schier, J. y Takase, L. (2007). "Grupo aquí y ahora". Una tecnología leve como propuesta de una acción socio-educativa para la salud.Index de enfermería,16(57), 60-64. https://doi.org/10.4321/S1132-12962007000200013
Vivas, P., Rojas, J. y Torras, M. (2012). Dinámica de grupos (material docente). Universidad Oberta de Catanya. Recuperado de https://www.psyciencia.com/wp-content/uploads/2012/11/DINA_MICA-DE-GRUPOS.pdf
Watzlawick, P., Beavin, J. y Jackson, D. (1991). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Editorial Herber.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boletín Informativo CEI by Universidad Mariana is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.