Human accompaniment: with love and science

Authors

  • Diana Catherine Criollo Villota Estudiante del Programa de Psicología Universidad Mariana
  • Andrea Ruiz Moncayo Estudiante del Programa de Psicología Universidad Mariana
  • Nicolás Riascos Benavides Coautor Universidad Mariana https://orcid.org/0000-0002-8762-5956

Abstract

In the present project the objective was to establish psychological accompaniment processes in the different areas of performance, to the population belonging to Units C, E and H of the Mental Hospital of Our Lady of Perpetual Help. In order to make an adequate diagnosis, direct observation, surveys, semi-structured interview and review of clinical histories were used, this allowed to understand the need to implement listening centers, for emotional accompaniment, to train emotional regulation for patients long-stay unit E, identify and support accompaniment processes in reading and writing skills and calculus, in children and adolescents of the short-stay C and H units and strengthen the support network of the population belonging to the C-Units , E and H of the Mental Hospital Nuestra Sra. Del Perpetuo Socorro.

References

Centro de Estudios Sociales y Publicaciones. (2006). Dificultades de Aprendizaje. Recuperado de http://www.cesip.org.pe/sites/default/files/27dificultades_de_aprendizaje.pdf

Instituto de Tecnologías Educativas. (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del nuevo milenio en los países de la OCDE. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilidades_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf

Instituto Interamericano de Derechos Humanos. (2005). Acompañamiento psicológico y terapia psicológica. Recuperado de https://biblioteca.iidh-jurisprudencia.ac.cr/index.php/documentos-en-espanol/verdad-justicia-y-reparacion/1224-acompanamiento-psicologico-y-terapia-psicologica/file

Ministerio de Salud y Protección Social. (s.f.). Orientaciones para el desarrollo de las Zonas de Orientación (ZO) y Centros de Escucha (CE) en el marco del Plan de Salud Pública de Intervenciones Colectivas - PIC. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENT/orientaciones-centros-de-escucha.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social. (s.f.). Elementos necesarios para definir los Centros de Escucha Comunitarios -Presentación de la jornada de formación-. Colombia. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENT/2presentacion-elementos-centros-escucha.pdf

Muñoz, E. (2004). Factores determinantes en el abandono terapéutico en pacientes con trastornos mentales: el papel de la indefensión aprendida(tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Vargas, M., y Muñoz, A. (2013). La regulación emocional: precisiones y avances conceptuales desde la perspectiva conductual. Psicología USP, 24(2), 225-240. https://doi.org/10.1590/S0103-65642013000200003

How to Cite

Criollo Villota, D. C., Ruiz Moncayo, A., & Riascos Benavides, N. (2018). Human accompaniment: with love and science. Boletí­n Informativo CEI, 5(2), 54–58. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/BoletinInformativoCEI/article/view/1646

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-08-03

Issue

Section

Artículos